ZELF JE AUTO POLIJSTEN IN VIJF SIMPELE STAPPEN
EEN HANDLEIDING
Zelf je auto polijsten
Zelf je auto polijsten, maar geen ervaring met machinaal polijsten? Volg het vijf-stappen plan en je zult zien hoe eenvoudig het is om autokrassen weg te polijsten. Daar leer je veel van als je straks wilt beginnen met het polijsten van je eigen auto.
ONE-STEP POLIJSTEN
5000 OMW/MIN DA-POLISHER 8 MM 1,5
VIJF-STAPPEN PLAN
Delen op social media
Gratis download zelf je auto polijsten, een handleiding
Stappenplan zelf polijsten
instructie.
Autokrassen wegpolijsten.
Voorbeeld
Opel Corsa
vol krassen.
​
Stap 1. Het polijsten van autolak, het verwijderen van autokrassen
- Breng een redelijke hoeveelheid compound of
polijstpasta aan op je compounding polijstpad.
- Verzadig de pad zodat je niet met een droge polijstpad
begint, dat is slecht voor de lak en voor je polijstpad.
- Niet te veel, maar ook niet te weinig compound, want
anders loopt je pad te snel droog.
- Verdeel de polijstpasta gelijkmatig over een deel van je
auto, maak het vlak niet te groot.
- Start de polijstmachine met de polijstpad op de auto,
zo voorkom je dat het gaat spetteren.
- Verdeel de polijstpasta machinaal (op stand 1)
gelijkmatig over de lak totdat het geheel 'vettig' is.
​
Stap 2. Het echte werk, krassen verwijderen
- Stel de DAP EVO of je DAP EVO Plus nu opnieuw in,
vermijdt bij de EVO en de EVO Plus de hoogste stand.
- De polijstmachine gedraagt zich wat rustiger bij een
lager toerental.
- Als je nog nooit een auto hebt gepolijst is stand 3,5 of
stand 4 prima.
- Start opnieuw op de lak van je auto om spetteren te
voorkomen.
- Maak nu langzaam gelijkmatige en licht overlappende
bewegingen, en trek lange banen van links naar rechts.
- Geef weinig druk op de kop van de polijstmachine, het
gewicht van 2,5 kilo geeft al genoeg gewicht.
- Je volgt de lengterichting van de auto en polijst in de
dwarsrichting.
- Dit overlappende polijsten blijf je herhalen, je polijst
lange tijd door op deze manier.
- Begint de polijstpasta op te drogen en te stoffen, breng
dan op de polijstpad wat nieuwe polijstpasta aan.
- Stop na enige tijd (zes doorgangen) de DAP EVO en laat
hem op de lak uitlopen, dat voorkomt spetteren.
- Pak een microvezeldoek en poets de polijstpasta weg.
​
2.1. Meerdere doorgangen polijsten is nodig
Beoordeel het resultaat. Nog krassen aanwezig? Herhaal het polijsten. Meerdere doorgangen over dezelfde plek is vaak nodig en ook gebruikelijk. Bekijk na het uitpoetsen hoeveel krassen je nog ziet. Bij daglicht lijkt het al snel mooi maar als de zon op je auto staat zie je vaak nog krassen.
​
2.2. Voorbeeldauto, en we gaan polijsten
Krassen weg polijsten uit de lak van een auto, stap voor stap. We kiezen hiervoor de zwarte Opel Corsa van Erik.
Merk: Opel, type: Corsa, bouwjaar: 2007, kleur: zwart metallic.
Conditie: Extreem veel krassen over de hele auto. Auto heeft rondom redelijk diepe krassen van de borstels van de wasstraat, en zogenaamde swirls. Geen beschermende waxlaag, lak uitgedroogd. De wasstraat en de 'bezem' van de wasbox hebben behoorlijk diepe krassen veroorzaakt op de auto.
2.3. Goed wassen en drogen, daarna polijsten
De vele krassen in de lak van de Opel krijgen we weer weg met één 500 ml flacon polijstpasta, een Dual Action polijstmachine en vijf harde pads. We gebruiken:
1. DAP900 Dual Action polijstmachine (nu DAP EVO)
2. Raffini Veloce Premium Compound van Monello
3. Oranje polijstpads van Monello met een hoge cutting factor (nu Scholl Concepts Purple compounding pads)
Voordat we gaan polijsten wassen we de auto grondig. Met veel water, twee emmers, autoshampoo zonder toevoegingen en een microvezelspons. De juiste manier om je auto te wassen vind je op de pagina 'je auto beter wassen'. We ontvetten de lak na het wassen nog een keer met Prep van Gyeon, een isopropylalcohol. Is de lak erg vet of vies dan gebruiken we een fallout remover om de diepste vervuiling weg te krijgen. Kleien met een clay bar doen we niet, dat veroorzaakt microkrasjes, kost uren werk en veel te veel geld. Een fallout remover reinigt de lak veel beter en grondiger.
​Diepe krassen zijn veroorzaakt door de wasstraat, wasborstel van een wasbox én het ontbreken van een waxlaag.
Eén flacon polijstpasta
​
Nog beschikbaar
Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten
Het achterspatbord is gepolijst en de meeste krassen zijn definitief weg. De glans komt terug en de auto is niet grijs meer door de krassen. De lak is weer zwart zoals het oorspronkelijk was.
Stempelen en
inwerken van de compound.
2.4. Polijstpad bevestigen, compound erop
We bevestigen de harde compounding polijstpad met de Velcro op de steunplaat van de polijstmachine. Daarna brengen we een redelijke hoeveelheid compound aan op de polijstpad. De compound verdelen we (stempelen) en werken we in (machine nog uit).
- we wrijven de compound eerst uit over een deel van de
motorkap.
- compound wordt gelijkmatig verdeeld door stempelen
- goed verdelen en inwrijven voorkomt dat de dotten
polijstpasta gaan spetteren
- schakelaar op stand één (1)
- we drukken de polijstpad licht op de motorkap
- we drukken de startknop van de polijstmachine in en
vergrendelen die
- we verdelen redelijk snel de polijstpasta op stand één
over een deel (1/4) van de motorkap
Door het inwerken van de compound ontstaat een dunne beschermende oliefilm. De oliefilm vermindert de wrijving van de polijstpad op de lak, beschermt de lak tegen inwerken van de chemische component​ en voorkomt overmatig stoffen.
Vogelpoep, vuil, zand en pekel werken direct in op de onbeschermde lak van je auto. Zo ontstaan vlekken, krassen en lakschade.
Na vier uur polijsten zijn de meeste krassen verdwenen en de glans terug. Dit kun je zelf ook, op je eigen auto.
Krassen verwijderen.
De glans komt terug. Als de lak werkt als een spiegel weet je dat het goed zit... weg met die krassen!
3. Nu gaan we krassen verwijderen...
Het polijstmiddel is goed ingewerkt en gelijkmatig verdeeld over de motorkap. Tijd voor het echte werk, het verwijderen van de vele krassen op de Opel Corsa.
- we stellen de DAP EVO in op stand 4.
- we zetten de pad op de lak en starten de polijstmachine
- acht minuten lang polijsten we een deel van de
motorkap
- horizontaal en volkomen vlak bewegen we polijstpad
en de polijstmachine over een deel van de motorkap
- we werken in de breedterichting
- we volgen de natuurlijke lijnen van de auto soepel en
houden de polijstmachine volledig in balans
- op vouwen en scherpe randen polijsten we onder en
boven de randen, niet óp de randen
- de lak is af fabriek vaak wat dunner op de randen en zo
vermijden we risico's
- na ongeveer vijf minuten polijsten vegen we alvast wat
polijstpasta weg met een microvezeldoek
- we inspecteren de ongeveer 1 meter grote plek
- we kijken hoeveel krassen er nog aanwezig zijn
- we zien de overgebleven krassen onder het LED-licht
nog beter zitten
- ongeveer 50 procent van de krassen is al verdwenen,
geen gek resultaat. De Opel heeft zachte lak.
​
3.1. Verder polijsten en al snel resultaat...
- de lak van de Opel Corsa is gelukkig niet al te hard en
we polijsten verder
- na enige tijd (6 minuten) merken we dat de polijstpasta
opnieuw begint op te drogen.
- er ontstaan kleine droogtekorrels, de polijstpasta begint
te 'stoffen'
- we poetsen uit en vegen de motorkap weer schoon
- we inspecteren de lak opnieuw, nu is 60 procent van de
overige krassen verdwenen
- we brengen weer polijstmiddel aan op de pad, verdelen
het opnieuw en hervatten het polijsten
- we herhalen keer op keer het voorgaande
- we polijsten door tot de meeste krassen weg zijn
3.2. Sterke correctie en hoge eindglans
Voordeel van one-step polijsten met Monello Raffini Veloce is de hoge eindglans. Je moet wat vaker over de lak, maar die tijd heb je. Je eigen auto staat er morgen nog en volgende week ook nog. Je kunt dus makkelijk in delen je auto polijsten. Dan houd je het ook lang vol. Met sterkere polijstmiddelen ben je iets eerder van de krassen af maar ze geven een lichte 'marring' en dat betekent minder eindglans. Je moet dan toch altijd weer napolijsten. In dit geval was er geen polijstbaan meer te zien en waren we in één stap klaar.
Een tweede of derde stap polijsten maakt de lak nog wat gladder maar de vraag is of je die tijd ervoor neemt. Het eindresultaat is nu al perfect. Wil je ook een keramische coating op de lak aanbrengen dan is een tweede stap met een finishing polijstmiddel aan te bevelen. De Opel gaat in de wax dus we laten het bij één stap polijsten.
​Buiten met zonlicht op de Opel kun je goed zien hoeveel krassen er weggepolijst moeten worden.
Weg krassen, van alle kanten krasvrij. Nu alleen nog een goede autowax erop om de kleur intenser te maken.
Krasvrij polijsten in
één dag.
Machinaal in de wax zetten.
4. De hele auto is gepolijst, een dag werk
We zijn een dag bezig geweest met deel voor deel polijsten, uitpoetsen en dat steeds herhalen. We zijn zo doorgegaan totdat we tevreden waren met het resultaat. Bij een middenklasse auto (bijvoorbeeld VW Passat) ben je wel acht tot 10 uur bezig.
- we polijsten de Opel Corsa deel voor deel
- we gaan pas naar het volgende deel als we genoeg
krassen hebben verwijderd
- we gebruiken een redelijke hoeveelheid polijstmiddel
- niet te veel maar zeker niet te weinig
- we laten het polijstmiddel nooit te ver opdrogen
- bij korrelvorming (opdrogen) brengen we nieuw
polijstmiddel aan op de pad
- of we poetsen uit en kijken hoeveel krassen er weg zijn
- uitpoetsen doen we altijd met een microvezeldoek
- polijstpasta heeft zijn werk al gedaan dus direct
uitpoetsen, dit in tegenstelling tot een waxlaag
- polijstpasta is vettig en daardoor laat het zich wat
lastiger uitpoetsen
- ontvetten met Prep van Gyeon, dat doe je voordat je
gaat polijsten en ná het polijsten nog een keer
Prima resultaat, we gaan de lak nu beschermen met een goede autowax.
4.1. Leuk werk, waxlaag aanbrengen
We hebben de Opel ontdaan van de meeste krassen. Tijd voor het afronden, het aanbrengen van een goede waxlaag om de nieuwe lak te beschermen. En we willen de zwarte lak nog wat donkerder maken.
- de Opel heeft een zwarte metallic lak dus we brengen
een kleurverdiepende wax aan
- donkere kleuren lenen zich uitstekend voor een
kleurverdiepende kleurwax
- kleurverdiepende wax zorgt voor net wat diepere glans
en meer reflecties
- wax aanbrengen met een zachte Pad op de machine, op
stand één (1.)
- wax aanbrengen kan ook met de hand, doe de wax op
een sponsje of handpad
- wrijf de lak in met de wax en laat het dan 10 minuten
drogen om uit te harden
- Uitpoetsen met een microvezeldoek, klaar!
​
Zo dun en zo gelijkmatig wax opbrengen, dat kun je nooit met de hand. De polijstmachine doet het altijd dunner, beter en ook veel sneller. In tien minuten is de hele auto in de wax gezet.
Lange, bijna rechte krassen in de lak zijn het gevolg van te dicht langs struiken rijden en kunnen behoorlijk diep zijn.
Weg krassen! Twintig minuten werk voor dit spatbord en van alle kanten weer spiegelglad. Gelukt met een one-step polishing.
Autowax heel snel machinaal
in te werken.
4.2. Welke kleurverdiepende wax voor zwarte lak
- Black Hole van Poorboys World is de voordeligste
showglaze voor donkere auto's
- Black Hole is een show glaze, een pre-wax
Die breng je aan als eerste laag vóór de eigenlijke wax. Deze wax heeft geen andere taak dan de auto mooier maken. Donkergroene auto's, donkerblauwe auto's, zwarte auto's... deze kleuren worden intenser door het gebruik van een kleur verdiepende waxlaag!
Er zijn ook één stap kleur verdiepende waxen in het duurdere segment zoals Dark Angel van Angelwax. Die hebben zoveel kleurkracht dat je die waxen in één laag aanbrengt. Met bijna 70 euro voor 250 ml zijn ze wel aanmerkelijk duurder. Kleurwaxen om lichte kleuren briljanter te maken vallen helaas minder op, vaak zonde van het geld. Dat komt omdat lichte kleuren autolakken maar 20 procent van het licht absorberen en het overige licht terugkaatsen als diffuus licht. Een zwarte auto absorbeert 80 procent van het licht en het overige licht weerkaatst hij als direct licht, net als een spiegel.
​
4.3. Na de Black Hole brengen we nog een tweede waxlaag aan op de Opel.
Dit doen we om de kleurverdiepende wax (eigenlijk een donkere glaze) beter te beschermen.
- na de Black Hole brengen we de Liquid Blue vloeibare
wax van Poorboys World aan als tweede laag
- Liquid Blue geeft de Opel twee maanden bescherming
- zorgt voor wat meer glans bovenop de donkere waxlaag
- we wachten even na het aanbrengen van Black Hole
- de eerste waxlaag kan nu 10 minuten goed uitharden
- je kunt ook volstaan met Liquid Blue als enige waxlaag
maar je mist dan wel de extra diepe donkere glans
4.4. Layeren, dat beschermt je auto beter
Gemiddeld biedt een waxlaag niet langer dan twee maanden bescherming. Het hangt helemaal af van de omstandigheden. Je kunt beter na zes weken weer een nieuwe waxlaag aanbrengen (layeren). Dan blijft de lak van je auto altijd goed beschermd.
Zwarte autolak absorbeert bijna al het licht maar het oppervlak werkt als een spiegel. Dat komt omdat een zwarte auto niet al het licht absorbeert en niet al het licht reflecteert. waar krasjes weggepolijst zijn worden de reflecties glashelder en keihard.
Tips voor beter auto polijsten.
5. DA-polijsten is vrijwel zonder risico, maar...
1. Randen en vouwen (de karakterlijnen), lak is daar vaak iets dunner. Daar niet te intensief polijsten, en op tijd stoppen.
2. Laat polijstmachine en polijstpads niet 'drooglopen'. Je ziet op YouTube video's waarin een paar dotjes op de polijstpad als polijstmiddel genoeg is. Doe dat zelf niet. Doe een redelijke hoeveelheid op de pad en werk die in, droge polijstpads zijn slecht voor de lak. Polijstmiddel breng je opnieuw aan als je veel korreltjes of polijststof ziet komen (een teken dat de boel droogloopt).
3. Vervang je polijstpads regelmatig. Op tijd stoppen en op tijd vervangen, dan kun je de polijstpads wassen en hergebruiken. Te lang door polijsten met een vieze pad maakt je polijstpad voorgoed onbruikbaar.
4. De hele auto polijsten met één polijstpad bestaat niet
5. Gebruik altijd microvezeldoeken voor het uitpoetsen. Daarmee verwijder je zonder strepen het residu en de poetsresten van je auto.
6. Verwijder de eventueel aanwezige waslabels van je microvezeldoeken, dat voorkomt lelijke randjes van het stugge label bij het uitpoetsen.
Een goede kleurverdiepende wax beschermt en verdiept de kleur verder na het polijsten, bij donkere kleuren opvallend mooi.
Alles nog eens nalezen? De tekst van deze pagina 'Zelf je auto polijsten in vijf stappen, een handleiding' is hier direct te downloaden als gratis PDF.
Einde pagina: Zelf je auto polijsten, een handleiding.
Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Je auto beter poetsen