top of page
AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
VOLKSWAGEN V8 PHAETON VOOR- EN
NA HET POLIJSTEN
We hebben een Volkswagen Phaeton gekocht! Altijd al graag willen hebben en die van ons is 10 jaar oud en heeft 212.000 km op de teller. Er mankeert nog wel het een en ander aan de Phaeton en hij is vies! Hij ruikt niet fris, de leren bekleding is smerig en hij zit onder de krassen. Direct nadat we de Phaeton hebben opgehaald is de polijstmachine al vele uren losgelaten op de chromen strips en de sterk verwaarloosde lak. Daar komen nog heel veel uren bij... Waarom? Kijk met ons mee, een live verslag waar je veel van leert voor de schoonmaak van je eigen auto.
VW Phaeton voor het polijstenOnze VW Phaeton ziet er wat vermoeid uit. De 200.000 km zijn niet ongemerkt voorbij gegaan. Sfeerloze standaard wielen, de voorbanden zijn totaal versleten en de achterbanden komen van Linglong. De lak heeft alleen de krasstraat gezien. Het leer is smerig vet en vies. | Eerst polijsten en nieuwe wielenWe hebben maanden achtereen gepolijst, steeds in etappes van twee uur. De krassen verdwijnen door het in drie en later in vier stappen polijsten. We vinden een set 19 inch 3D Omanyt velgen met goede Dunlop banden, die staan de Phaeton veel beter. | Stage one polijsten, dat scheeltEerste ronde gepolijst. Veel werk want de Phaeton is een grote auto met enorme spatborden. We zetten de good old Monello Veloce in als one step compound. Hoewel ie daar niet echt voor bedoeld is, want het is een eerste stap compound, heeft ie een enorm hoge eindglans en verwijdert veel krassen. |
---|---|---|
Te diepe kras op de achterdeurKleurlaag weg? Dan helpt alleen overspuiten. Hier zie je ooit een moedwillig aangebrachte kras bij de achterdeur. Dat was al zo toen we onze VW Phaeton hebben gekocht. Hij is tenslotte al 10 jaar oud, we gaan de kras zo goed mogelijk wegpolijsten. | Lakdefect te diep voor polijstenBlijf je er met je nagel in hangen? Dan is de kras te diep om nog weg te polijsten. Hier helpt alleen overspuiten want de kras is door de kleurlaag heen. Toch maar eens proberen hoever we komen. Uitschuren met een schuurpapiertje 3000 heeft misschien nog zin... | Dik stuk hars verwijderenGeen lakdefect maar een groot stuk hars. Tijdens het polijsten komen we deze grote plek tegen. Het lijkt een plek in de lak maar het blijkt een dik stuk versteende hars. Met All Purpose Cleaner en hulp van onze nagel lost de hars uiteindelijk op. |
Verdelen die polijstpastaDe Veloce heeft goed werk gedaan maar het was niet genoeg om de vele krassen weg te krijgen. Het zijn er teveel, te diep en te talrijk. Dus we testen de Nanolex polijstpasta's. Heel mooi en stofvrije serie. Maar de sterkste compound heeft toch veel moeite om de diepere krassen weg te krijgen. | Tweede ronde mediumNa de zware krassen in acht of negen doorgangen verwijdert te hebben met stevige Buff and Shine pads gaan we over naar een minder harde pad en een medium polijstmidel.Acht doorgangen en kijken wat er gaat gebeuren met de nog aanwezige krassen. Het begint op te schieten. | Derde stap polijstenOmdat het onze eigen auto is gaan we tot het gaatje. De finishing polijstpasta aanbrengen met de machine nog uit. Verdelen, uitvegen en inwerken. We gebruiken een hardere pad dan gebruikelijk. Dan heb je in de laatste fase nog wat extra correctiekracht en het werkt lekkerder dan die zachte pads. |
Stap vier(4) polijstenHet kan nog mooier. Iets hogere eindglans en nog wat gladdere lak. We polijsten een vierde stap en gaan door met Primer van Gyeon op de Orange polishing pad van Scholl Concepts voor wat extra correctie. Een laatste stap polijstmiddel als voorbereiding op een coating. | Scholl Concepts testenDe achterspatborden onderhanden. We zetten een testlaag op. De S3 Gold doet goed werk en geeft een mooie finish. Nabewerken met S40 verhoogt de glans. S40 is onze favoriet maar een vierde stap polijsten met Primer van Gyeon geeft net iets mooier resultaat | De glans is terugTegen zoveel polijstwerk en verschillende middelen kan geen kras op. We testen de Primer ook nog op de blauwe Pad van Scholl Concepts. Dit is voor ons de lichtste combinatie die we gebruiken op onze VW Phaeton. Zo krijg je echt wel een superglans terug op je auto. |
Geduld en herhalenPolijsten? Dat is geduld en veel herhalingen We brengen nieuwe polijstpasta op en gaan verder met polijsten van het kofferdeksel. We doen alles in delen van twee uur, dan blijft de rug heel. Volgende dag weer verder polijsten, of volgende week of over twee weken. | Derde stap polijstenGelijkmatige structuur van de polijstpasta. Polijststof ligt prachtig gelijkmatig op de achterklep. Tijd om uit te poetsen met grote microvezeldoeken. Alleen microvezeldoeken geven een streeploos resultaat. Wij kopen onze doeken gewoon bij de Action. Geweven microvezel vloerdoeken voor 89 cent per stuk. Ze zijn groot en kunnen op 30 graden gewassen worden. Dure microvezeldoeken zijn wel het mooiste natuurlijk. We hebben de BOA Extra Thick van CarPro en dat zijn echt de allerbeste. | Uitslag van de kopDicht bij elkaar, zo ziet de uitslag van de kop eruit bij een Dual Action polijstmachine. Met rust, geduld en aandacht krijg je een nieuwe auto. Je ziet op donkere lak precies elke baan die je beschrijft. Polijstpasta droogt lichter op dus zie je de uitslag perfect terug. |
Mooi, mooier, mooist...Ja, we zijn lekker bezig. De Phaeton is onze eigen auto en dus zijn we extreem ver gegaan met het polijsten. Normaal gesproken kun je een middenklasse auto in acht tot tien uur behoorlijk strak polijsten. De Phaeton echter niet... Tien jaar oud, twee ton op de teller, krasstraat. | Vier stappen eindglansNou is de Phaeton echt een hele grote jongen en dan heb je heel wat meer uurtjes nodig om het plaatwerk weer krasvrij te krijgen. We gaan tot het gaatje en freaken als een gek om de laatste krasjes ook weg te polijsten. Dus weer een nieuwe polijstbeurt. | Intensief polijstenSteeds meer krasjes verdwijnen door intensief polijsten. De orangepeel krijgen we natuurlijk niet weg maar door het steeds verder polijsten van de krasjes verdwijnen die wel definitief. Dan ontstaat een spiegelglad oppervlak, en niets glanst zo hard al een glad oppervlak! Dan blijkt dat de mishandelde lak van de Phaeton nog wel degelijk een hele diepe glans heeft. |
Nieuwe lak door polijstenEindelijk zijn we die hardnekkige krassen (bijna) allemaal kwijt. Dan zien we een hele diepe glans. Niet verwonderlijk want onze Volkswagen had in zijn bouwjaar 2004 al een prijskaartje van 119.000 euro en onze uitvoering zelfs 140.000 euro. Dan mag je wel goede lak verwachten. | 52 plus 20 en meerIntussen zijn we al 52 uur aan het polijsten geweest op deze grote jongen. En eerlijk gezegd zien we nog steeds ruimte voor verbetering. Tel er nog 20 bij op voordat we de krasjes uit de spiegels en bij de deuren er ook uitgepolijst hebben. | Afscheid van een mooie autoWe hebben onze VW Phaeton 2,5 jaar gereden, gereinigd, gepoetst en gepolijst. Helaas gaat er echt heel veel stuk aan onze Phaeton en dus ruilen we hem op 12 juli 2017 in voor een Volvo V70 2.5T. Bij de foto's van het afscheid geven we een korte samenvatting van hetgeen we bereikt hebben en de middelen die erbij horen om een topresultaat te boeken. |
Sunny Beige leer is een rampHet interieur was enorm veel werk. Het extreem vervuilde leer was op veel plekken kaal door slijtage. Dat werd door leerreinigers. nog beter zichtbaar. Veel leerreinigers zijn te sterk. Die van Colourlock en later die van de Leather Repair Company bleken de beste in schoonmaken.Kun je ook krijgen als sterk en mild, dat is te doseren. Dan nog een leer onderhoudsmiddel zoals Elephant Leder onderhoudsvet of een mooie halfmatte zoals leer hoort te zijn. | Zijdemat en glanzend kunststofOp donker kunststof zie je het effect van een UV-protector goed, op het Sunnybeige van de Phaeton viel het minder op. Maar je merkt direct het positieve effect van een UV-protector op kunststof delen. Op de donkere delen van het dashboard van de Phaeton een mooie zijdematte glans. Het plastic droogt niet uit, wordt niet dof en pakt minder vuil aan. | Glad kunststof binnen polijstenGlad kunststof is te polijsten. Het notenhout heeft een plastic coating en na jaren gebruik dus ook krasjes in het oppervlak. Plastic kun je ook polijsten als het maar glad plastic is en geen structuur heeft. Zorgvuldig afplakken rondom de te polijsten delen. Op stand 1 of 2 met de DAP900 of de DAP EVO en met een finishing polijstpasta. Zo krijg je het voor elkaar. |
Leer voeden tegen uitdrogingLeer droogt uit. Oud, vervuild en versleten leer kun je met leerverf weer op kleur krijgen en door regelmatig een leer onderhoudsmiddel te gebruiken blijft uitgedroogd leer soepel. Vooral 's zomers regelmatig herhalen. Leer dat van enorm smerig weer schoon terug moet komen blijft gevoelig voor opnieuw uitdrogen. | Vuil kan niet meer hechtenMooie rondingen heeft de Phaeton. Grote en lange rondingen die het wassen en in de wax zetten makkelijk maken. We waren vaak langer bezig met het schoonmaken van de Omanyt velgen dan met de rest van de auto. Door de lak spiegelglad te polijsten reinig je de auto ook veel sneller. Vuil kan niet meer hechten aan een glad en krasvrij oppervlak dat goed in de wax staat. Dat scheelt enorm bij het schoonmaken. | Coating voor de wielenDe velgen die onder de Phaeton zaten hebben we vervangen door originele Omanyt velgen. Gelijk van 18 naar 19 inch gegaan want de wielkasten van de Phaeton zijn reusachtig en kunnen dat makkelijk hebben. Je hoeft niet bang te zijn dat de Phaeton stoterig wordt door de smalle bandwangen want hij heeft luchtvering rondom. De velgen hebben we bij aankoop gereinigd en voorzien van de Gyeon Cancoat om een spray coating te proberen. Polymer Netshield moet vaak herhaald worden maar is nog makkelijker. |
In de wax en in de waxOnze VW Phaeton staat altijd in de garage maar toch werd ie elke maand in de wax gezet. De oliën en waxsoorten in een autowax houden de lak in conditie. Lak droogt niet meer uit en een auto die dag en nacht buiten staat moet je zeker elke twee maanden in de wax zetten. Vaker mag en is nog beter. | Grote oppervlakken polijstenIn de 2,5 jaar dat we hem hebben gehad is de Phaeton verschillende keren gepolijst omdat we nieuwe polijstmiddelen wilden testen. Dan zijn die grote motorkap, kofferdeksel of dak een uitkomst. Wat opviel was de serie polijstmiddelen van Gyeon, ZviZZer en die van Nanolex. Werken heel goed, zijn effectief en stoffen bijna niet als je ze op de juiste manier toepast. Monello Veloce stoft wat meer maar blijft overall de absolute favoriet. | Machinaal in de waxEen pastewax zoals Black of Dark Angel kun je met een trucje ook heel gemakkelijk machinaal opbrengen. We moesten er persoonlijk echt niet aan denken om deze grote jongen met de hand in de wax te zetten. NIets kan zo mooi, dun en gelijkmatig een auto in de wax zetten als een polijstmachine. Alleen al daarom zou je een polijstmachine kopen. |
Kleurverdiepende waxDonkere lak leent zich prima voor experimenten. We proberen vele kleurverdiepende waxsoorten. Uiteindelijk hebben we de mooiste resultaten behaald met Black van Chemical Guys. Het bleek echter nog mooier te worden met Dark Angel van Angelwax. Verbazingwekkend mooi toen we die op de Phaeton machinaal opbrachten. Die was echt nog een beetje donkerder en gaf een diepere glans. | Onder de motorkapOnder de motorkap wordt het zo schoon als Ãn de auto. Kijk met ons mee hoe we dat doen... |
bottom of page