top of page
AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
VOLKSWAGEN PASSAT 1999 ALS NIEUW
POLIJSTEN
We hebben weer een wrak gekocht! Een VW Passat uit 2000 met 305.000 km op de teller. Tijd voor een grondige schoonmaak. Hij is smerig tot in de poriën. We gaan hem professioneel reinigen en polijsten tot een representatieve station. We vergelijken hem met onze tot in perfectie gepolijste VW Passat Variant die we al 11 jaar hebben.
Passat gepolijst en gepoetstOnze eigen Passat hebben we nu 12 jaar en het was een krassen bak toen we hem kochten. Het interieur hebben we gereinigd met APC, extractor en Tornador. De lak is gepolijst met de Rupes Bigfoot en DAP EVO met Monello compound en Scholl S40. En het was en is nog steeds onze meest gepolijste testauto voor van alles. Want op zwarte lak zie je alle resultaten lekker duidelijk terug. | Diep zwart kleurverdiependNa het polijsten maken we de zwart metallic lak nog wat donkerder met de wax, Dark Angel van Angelwax. Wat ons betreft nog steeds de mooiste kleurverdiepende wax. | Passat wetlook op metallicEen kleurverdiepende wax neemt altijd wat van het metallic effect weg door de vele pigmenten. Op unilak zwart een feest maar soms willen we de flakes goed blijven zien en pakken we Supergloss+ van Infinity Wax. Dit kleurverdiepende, diepe zwart komt van Dark Angel van Angelwax. |
---|---|---|
Polijsten tot een spiegelPolijsten is geduldwerk en we werken in kleine etappes. Morgen is er weer een dag en je eigen auto staat er morgen nog en volgende week ook nog. Dus stap voor stap en deel voor deel werken we naar hoogglans. Niet moeilijk en het geeft veel voldoening. | Gepolijst en in de waxMooie beading en sheeting van de Obsession wax. Na het polijsten zetten we een auto nooit onbeschermd buiten. Altijd een wax aanbrengen op het gepolijste deel. De nieuwe lak moet na het polijsten direct beschermd worden. | Velgen polijstenStalen velgen en lichtmetalen velgen hebben vaak problemen door ingebrande remstof. Niet weg te krijgen maar wel met de cone. |
Eerste doorgang polijstenEerst goed wassen en dan ontvetten met Prep of EX. Ook Non Ferro op de lak sprayen blijkt zinvol bij zo'n oude vieze Volkswagen. Nog een keer wassen met Bathe van Gyeon en nog een keer met Prep ontvetten. Dan pas polijsten | Passat 2 vies bij aankomstLekker uitgeleefd maar dat kun je verwachten bij een auto met bouwjaar 2000. Daarom is deze Passat ons poetsproject naast de Passat die we al 11 jaar hebben en waarmee de polijsthobby is begonnen. | Drie soorten en meerWe hebben nog een hele kast vol dus we beginnen met allerlei middelen. Eerst de zware krassen en dan de tweede en derde stap. Plus de vierde stap met de primer om perfect te finishen. Dt worden heel veel uren maar we polijsten in kleine stappen en de rest komt later. Dan blijf je zelf ook heel. |
Testobject VW PassatDat vinden we nou geweldig. Zo'n vervuilde en verwaarloosde auto in topstaat krijgen. Eerst maar de lak polijsten. Met een kast vol polijstmiddelen en zes polijstmachines in de kast (ja, een beetje uit de hand gelopen hobby) emen we de Passat rustig onderhanden. Met een jaar APK hebben we een jaar de tijd om naar iets moois te werken. En dan gewoon weer inruilen voor een andere krassenbak. | Micovezel polijstpads, nee...We tetsten wat af op onze beide Volkswagens. De Rupes met 2,5 cm large throw is toch wel wat te heftig op de vele rondingen en hoeken van een personenauto. Ruilen we in voor de LHR15. Veel beter. De microvezel pads vinden we helemaal niks. Nooit meer. | Extreme orangepeelNiet iedere spuiter is een vakman zoals je op de foto ziet. Polijsten en opnieuw polijsten en dan zijn we de meeste krassen wel kwijt. De extreme orange peel op het overgespoten spatbord wordt dan in volle omvang zichtbaar. |
Heldere koplampDat was vijf minuten werk met de paarse compounding pad en Monello Raffini Veloce. | Doffe koplamp polijstenDoen we met dezelfde middelen waarmee we de lak polijsten. Geen aparte koplampsetjes nodig.Verweerde uv-coating, maar die is er zo weer vanaf. | UV coating verwijderenGeen barstjes in het kunststof van de koplamp, meestal polycarbonaat. Dan zijn we snel klaar met één keer polijsten. Dat is vijf minuten werk per koplamp. |
Dakrail van dof naar glansLijkt net of de roofrails van mat kunststof zijn maar dat is vervuiling en veroudering. Rustig polijsten op een lage stand en het originele aluminium komt weer tevoorschijn. | Spiegeltje motorkap openKrassen weg en dan krijg je dit. Zwarte lak absorbeert bijna al het licht maar het oppervlak werkt als een spiegel. Want een zwarte auto absorbeert niet al het licht en reflecteert niet al het licht. Daardoor zien we de auto tegelijk als zwart (80 procent lichtabsorptie) en als spiegelend (20 procent weerkaatst als een spiegel). | Oude sticker erafLoslatende sticker waar zand en vuil onder blijft plakken. Met een föhn en stickerverwijderaar krijgen we die er wel af. Daarna de lak polijsten en de bovenzijde van de bumper ziet er weer als nieuw uit. |
Steenslag als witte stippenStrak gepolijst die motorkap maar polijstmachine, polijstpad en compound trekken al het vuil uit de steenslag. Hier zie je de witte stipjes duidelijk terug op dat spiegelende oppervlak. Met dr. Colorchip of Chipex werken we ze zonder bobbeltjes. | Twintig jaar vuil verzamelenDat ziet er slecht uit. De eerste stap is het schoonmaken van de motorruimte. Tweede stap is het reinigen en polijsten van de lak. In de wax zetten en daarna de kunststof delen en rubbers behandelen. | Schoonmaken achter de klepjesWe verwijderen de losse onderdelen met beleid, zorgen dat er niets afbreekt want het is tenslotte al 20 jaar oud. Achter de klepjes blijkt een schoonmaakbeurt geen overbodige luxe. |
Woestijnzand maar dan andersEven dachten we dat onze Passat in een duingebied of woestijn had rondgereden. Zoveel zand zien we niet vaak onder een motorkap. Maar wel leuk schoonmaken. Zo heb je eer van je werk. | Serieuze viezigheidAls vuil maar lang genoeg kan hechten ontstaat er op den duur vanzelf een lakdefect. | Vet en vuil is makkelijkNa wat demontage van de kunststof beplating komen we nog meer vettigheid en aangekoekt vuil tegen. Makkelijk te verwijderen en dat doen we met APC. |
Ziet er weer prima uitMet een zachte kwast en All Purpose Cleaner van Poorboys World vegen we het vet en vuil er snel af. Dan komt er weer iets moois onder vandaan. Kost je wel een keer je rug met al dat bukken onder de motorkap maar dan heb je ook wat. | Verweerd kunststofNa 20 jaar onder de motorkap met de hitte van de motor en veel vuil en zand ziet kunststof er niet meer zo nieuw uit. Schoonmaken en ontvetten en dan een conditioner erop. | Ook weer als nieuwWe zorgen dat de conditioner langer blijft zitten door met een föhn te verwarmen en te drogen. Weer een nieuw laagje erop en weer drogen met de föhn, Dat maakt het meer duurzaam. Je kunt er ook een coating voor kunststof opzetten zoals D-Lux. Dan blijft het nog langer mooi. |
Smerig luchtfilterAuto' s van twintig jaar oud? Zoek eerst het interieur-luchtfilter op en verbaas je over hoe smerig het er daar uit ziet. We maken alles goed schoon en bestellen een nieuw filter. Dat lijkt me beter voor onze gezondheid. | Nieuw filter interieurWe krijgen veel onderdelen schoon maar soms moet je je meerdere erkennen. In een interieur-filter in dit geval. Humor natuurlijk en we hopen dat de vorige eigenaar niet teveel kilometers met de Passat heeft gemaakt. Knap ongezond als hiermee de lucht wordt 'gezuiverd'. Een nieuwe was zo gekocht | Als nieuw onder de kapNa een halve dag werk ziet het er onder de motorkap weer een stuk frisser uit. Dit kun je dus ook allemaal zelf. Zonder hogedrukreiniger of ander risicovol gedoe met slechts drie producten en wat sponsjes en kwasten. |
Tornador-extractor-schoonTe goor voor woorden en het interieur stinkt behoorlijk na 20 jaar gebruik. Eerst de Tornador omdat die weinig vocht nodig heeft. Ideaal omdat de lijm van de bekleding op de deurpanelen los kan laten als er veel vocht gebruikt wordt. Zware vlekken in stoelen en bekleding reinigen we alsnog met de Extractor. | Wielen met de coneDe velgen waren enorm smerig en met handpads eigenlijk niet te doen. We polijsten de stalen velgen met de cone. Dat heeft een geweldig resultaat. | Vieze velgenHet vuil op de stalen velgen is erg hard. Met Non Ferro en daarna polijsten met handpads komen we niet ver genoeg. Het staal is niet eens zo erg aangetast door roest maar het vuil is erg hardnekkig. Het gaat te lang duren om het rustig handmatig aan te pakken, tenslotte moet je steeds op je knieën zitten en die van ons zijn niet van de sterkste soort. We gebruiken daarom de accuboormachine en onze cone. |
Zelfde compound en de coneWe gebruiken de Monello Veloce op deYellow Cutting Cone. Dat is een semi-harde Uni-Cone. Eigenlijk getrapte foam polijstschijfjes onder elkaar, taps toelopend. Daarmee kom je in de moeilijkste hoeken. Zo'n cone is duur en slijt overigens wel behoorlijk snel. | Scharnieren roestenDeurscharnieren hebben regelmatig onderhoud nodig. Als dat stopt krijg je roest, krakende schrnieren en nog meer roest. Met een zacht kwastje en APC gaan we het vuil en de roest aanpakken. | APC werkt in op de roestOm de smering van de scharnieren niet aan te tasten gebruiken we vaak vloeibaar Dreft afwas om de binnenslagen te ontvetten. Maar op roest meten we zwaarder ingrijpen en het kraken van de deur geeft al aan dat er geen smerende werking meer is. |
Schone binnenslagenGereinigd en geconserveerd. Alle scharnieren en binnenslagen met geduld en aandacht gereinigd, goed gesmeerd en het metaal weer beschermd. | GT 7 smeert allesomdat WD40 een vieze bruine laag achter kan laten en we het droge scharnier rijkelijk willen voorzien van smeermiddel, smeren we de scharnieren met GT7 een multispray van TEC7. | Alleen ontvetten achterWaar het niet nodig is gebruiken we een milder product. De binnenslagen en scharnieren bij de achterdeuren zijn daarmee zo weer schoon. Waar vuil en zand verdwijnen komt weer een nieuwe auto tevoorschijn. |
Kunststof eindstukken gelijkBeetje lastig dat Volkswagen het roofrack van zwart aluminium heeft gemaakt en de eindstukken van kunststof. Het kunststof is sterk verkleurd en we scrubben en reinigen alle vier de eindstukken. Daarna zetten we met een zacht sponsje drie lagen Polytrol | Eindstukken PolytrolOp de verkleurde kunststof eindstukken zetten we met tussenpozen drie lagen Polytrol op en die laten we steeds vier uur drogen zonder ooit uit te poetsen. Dan krijg je een mooie harde glanslaag en die polijsten we weer glad. Dan is de kleur van het aluminium tussenstuk en de eindstukken weer hetzelfde. | Strak en glad kunststofWe hadden ook voor een coating zoals D-Lux of Gyeon Rim kunnen kiezen maar een flesje van 30 cl is aanmerkelijk duurder dan een bus Polytrol. De diepe krassen in het voorste deel kregen we niet weg maar achter is het echt weer superstrak geworden. |
Ruitrubbers voor de PolytrolOok op de verweerde raamrubbers en afdichtrubbers gaan we Polytrol gebruiken. Dezelfde behandeling als het kunststof en alles wordt weer diep zwart. De groene rand boven de voorruit vegen we schoon met een zacht kwastje en APC. | Eerst scrubben en reinigenReinigen van deze verweerde ruitrubbers zal niet genoeg correctie opleveren. Daarom scrubben we ze eerst om ze zo glad mogelijk te krijgen. Dan pas reinigen en daarna ontvetten. Dan kan de Polytrol erop. Na een droogtijd van vier uur is het dan weer strak. Dit kan ook met een coating voor kunststof als laatste stap. | We polijsten verderWe hebben nog een hele serie van Scholl Concepts staan en daarmee testen we verder op de oude Passat. We hebben geen haast want dan blijft de rug heel. Zo kun je ook je eigen auto aanpakken, deel voor deel. We bekijken rustig de resultaten van het polijstwerk en de VW wordt niet zo mooi meer als onze eigen Passat. Teveel lakdefecten helaas, maar opknappen doet ie wel! |
Work in progressHeerlijk rustgevend dat polijsten. In meerdere stappen verwijderen we steeds meer krassen. | Slower is betterAls de uitslag van de kop zo dicht bij elkaar ligt weet je dat je het goed doet. Zoveel te langer de polijstmachine op een plek is zoveel te meer krassen je verwijdert. Een 8 mm excentrische uitslag is genoeg om je auto krasvrij te polijsten. | Bijwerken met ChipexZoveel beschadigingen, daar kan de polijstmachine niet alles verhelpen. Waar geen lak meer zit kun je niets polijsten. We bestellen een set om de lak bij te werken zonder bobbeltjes bij Chipex. |
Deukje springt terugDit zie je vaak bij kunststof bumpers. Na een lichte aanrijding veert de kunststof bumper gewoon terug. Maar de lak op de bumper scheurt daardoor wel en dat veroorzaakt deze structuur. Kun je niet wegpolijsten maar wel opvullen met Chipex om het minder zichtbaar te krijgen. | Ruiten polijstenDe enige manier om streeploos schone ruiten te krijgen is een glaspolish. Dat levert bij een twintig jaar oude auto enorm smerige sponsjes op bij het inwerken. En blinkend schone ruiten bij het uitpoetsen. | Mercury doet het altijdHeel handig zijn de Mercury sprayflessen. De sprayer met dubbele werking sprayt bij het inknijpen en ook bij het loslaten. En de sprayer werkt ook ondersteboven. Wielkasten en moeilijk bereikbare plekken zijn hiermee gemakkelijk in te sprayen. |
Nieuwe grille voor de PassatWe kunnen ook rekenen. Zetten we er een coating op of kopen we een splinternieuwe grille via internet? De nieuwe grille kost 9 euro en dat is goedkoper dan er D-lux, Q2 Rim of een andere coating opsmeren. |
bottom of page