top of page
AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
VOLVO V70 TEST
BESTE AUTOWAX
EN POLIJSTEN
Onze V70 hebben we gekocht in de zomer van 2017. Gekocht bij een Volvo dealer en hij was al gepolijst voor de verkoop. Dat kan natuurlijk veel en veel beter. We gaan zorgen dat ie veel meer glans krijgt. Binnenin en onder de motorkap bereiken we ook nog een enorme verbetering. Lees en kijk mee naar de overtreffende trap auto polijsten en een zoektocht naar de beste autowax. Jij kunt dat ook helemaal zelf, polijsten en poetsen tot in de puntjes.
Volvo V70 polijsten 4-stappenVier jaar geleden kochten we onze V70. Bouwjaar 2008 en bijna twee ton op de teller. Ons dagelijkse vervoermiddel naast de Volkswagen Passat die een beetje met vroegpensioen gaat. Vier stappen polijsten is ons doel. Na polijsten ontvetten met Prep. | Wax testen op TitaniumgrijsTweede doel is het testen van showwaxen op de Titaniumgrey 455 lak. Het is onze eigen auto dus daar kunnen we aardig wat testwerk op los laten. We beginnen met autowax van Obsessionwax uit Manchester. Je kon de wax rechtstreeks bestellen via internet. | Vier stappen extra glans?Steeds vaker zie je vier soorten polijstmiddelen. Vier stappen betekent een ultrafine cut als laatste polijststap en we gaan kijken en ervaren of dat de beloofde extra glans oplevert. Primer van Geyon gebruiken we ook als vierde stap, die heeft een ander doel. |
---|---|---|
De echte glans ontbreektZo ziet de lak eruit als een auto voor de verkoop gepolijst is. Veel krassen verdwijnen dan wel maar de echte glans ontbreekt. Zetten we onze V70 onder het LED licht binnen dan zien we nog heel wat krassen en die moeten eruit. Voor de diepste glans werken we in etappes. | Drie stappen polijsten later...Dat ziet er beter uit! Héél veel uren later na het polijsten in drie stappen is dit het mooie resultaat. De V70 is een grote auto en het kost ongeveer 8 tot 10 uur om elke stap af te ronden. Voor we met de vierde ronde beginnen is de lak beschermd met Luminous van Obsessionwax. | Luminous is een showwaxSuperglans op de lak! Luminous is een handgemaakte showwax, zacht genoeg voor een hardwax. Net iets minder zacht dan een pastewax maar hij laat zich prima verwerken. Ook machinaal met de zachtste finishing pad. |
Waarom ontbreekt echte glans?Tijd is geld. Wordt er voor een dealer of autohandel gepolijst dan kiest men een one-step polijstmiddel op een harde pad. Bij veel krassen misschien juist een sterk slijpend polijstmiddel. Te weinig doorgangen want het moet snel. De auto wordt toonbaar gemaakt, meer niet. De echte glans polijst je zelf. | Vier stappen en PhaennaDe vierde stap polijsten is nauwelijks waarneembaar, de glans is fenomenaal. Zeker na het aanbrengen van Phaenna autowax. We zien haarscherpe reflecties in de lak en de omgeving weerspiegelt in de blanke toplaag waarmee die door de vierde stap nog net dat beetje meer aandacht kreeg met een ultrafine. | Niet gek voor TitaniumgrijsNatuurlijk kan E 544 niet dezelfde diepe reflecties geven als een zwarte lak maar dit is erg goed. De pigmenten in middelgrijs zitten wat in de weg. Haarscherpe reflecties waarin de hele garage weerspiegelt zijn het gevolg van de vierde stap polijsten en Phaenna autowax geeft de lak net die superglans die het nodig heeft. |
Phaenna showwax superglansObsession wax beheerste het trucje zoals niemand anders in die tijd. Elke wassoort had die enorme diepe glans. Dan weet je dat deze waxmaker de juiste formule gevonden heeft. Dan lukt het om de hele range waxen dezelfde diepe glans mee te geven en heb je het juiste brouwsel gevonden. Het zijn alchemisten. | Superglans en beschermingSuperglans creëren is één, de mooiste beading en sheeting is twee. Zat ook helemaal goed bij Obsession wax. De drie door ons geteste soorten van Obsession wax gaven deze fantastische beading. Ook de sheeting was enorm goed. Water op de lak veranderde direct in druppel. Die vlogen van de lak, of liever gezegd van de wax. | Zo blijft de lak langer schoonWe testen vervolgens drie polijstmiddelen van Angelwax. We waren niet eens zo enthousiast over de serie polijstmiddelen. Maar de lak wordt steeds gladder en de waslaag kan steeds beter hechten aan de spiegelgladde lak. We kiezen als vierde stap voor de Polish van Gyeon. Bedoeld al extra (laatste) stap voor het opbrengen van een coating. |
Zwart plastic tussen de deurenDe Polish van Gyeon bevalt ons beter. Die geeft als vierde stap net wat meer scherpte en detaillering in de reflecties en spiegelingen. Dat is goed te zien op de zwarte plastic raamlijsten tussen de deuren. Die zitten vaak vol krassen omdat plastic zachter is dan lak. Het is eigenlijk unilak zwart. Zo'n vierde stap voegt dan net wat extra's toe. Dat tikje extra scherpte. | Na het inwerken, polijstenJe ziet na het inwerken niet meer wat er onder de polijstpasta of compound zit. Maak meerdere doorgangen met wat aandacht en rust. Eerst de zware krassen waarvan onze Volvo er niet veel meer heeft natuurlijk. Maar we boeken nog wel winst op de lakoxidatie van de liggende delen. Daar komt een sterk slijpende compound met harde Buff and Shine pads goed van pas. | Zijkant na vier stappenWe gebruiken Angelwax Resurrection, Regenerate en Redemption voor het in drie stappen polijsten. De vierde is Primer van Gyeon voor een net wat fijnere detaillering van de metallic lak van onze Volvo. We vinden hem net iets mooier dan S40 als laatste stap. Die Scholl Concepts S40 is trouwens een stuk beter dan de polijstmiddelen van Angelwax. |
Veel merken, zelfde uitkomstWe hebben in drie jaar aardig wat merken getest op onze V70. Vaak is het verschil lastig te zien. Ze doen vaak hetzelfde. Bij hardnekkige lakoxidatie (lijkt op putjes in de lak) en als eerste stap is Menzerna Heavy Cut Compound 1-000 op de Low Pro Green extreme cutting pad van Buff and Shine de beste keuze. Nabehandeling noodzakelijk, dat wel. Maar daarvoor is het ook een eerste stap polijstmiddel. Medium polijstmiddelen ontlopen elkaar niets. | Reflecties van de vierde stapDus het verschil moet van de derde en vierde stap polijsten komen. De vele pigmenten in het donkergrijs van onze Volvo trekken een waas over de reflecties. Niet te voorkomen maar dit is zeker niet slecht. Primer van Gyeon was hier de laatste stap op de Orange Polishing pad van Scholl Concepts. Een semi stevige pad van 14,5 cm. Stevig genoeg voor de laatste stap correctie en dat werkt veel lekkerder dan andere (vaak te zachte) finishing pads. | Beste autowax na regenZo ziet het eruit na een regenbui op het dak van onze V70. Kwaliteitswax zoals Divine van Obsession Wax geeft maandenlang bij iedere regenbui dit effect. Na 5 of zes weken zetten we een nieuwe laagje op de lak. De glad gepolijste Titaniumgrijze lak glanst dan weer enorm en de bescherming blijft op zijn best. We kiezen liever voor 'layeren', beschermlaag op beschermlaag. Nooit gaan 'freaken' en steeds de oude waslaag weghalen, da's niet goed. |
De echte glans keert terugEen enorm verschil met de onbewerkte lak toen we hem kochten. Dit kost natuurlijk veel meer tijd en materialen. Maar het is je eigen auto en je gaat, net als wij voor de overtreffende trap. Menzerna 1000 op de Low-Pro Green pad. Monello Veloce als tweede stap op de Purple Compounding pad of, indien nodig de Low-Pro Maroon. Derde stap Finale of de Orange polishing pad van Scholl met Raffini Finale finish of Final Finish 3000. | Hardwax machinaal opbrengenWe gebruiken de Raffini Veloce als tweede stap omdat het een sterk slijpende polijstpasta is met een enorm hoge eindglans. Dat is winst want je verwijdert in de tweede stap meer krassen dan met een medium Polish. De Phaenna showwax brengen we machinaal aan met de zachte rode of zwarte finishing pad van Monello, zonder cutting factor natuurlijk. Zo dun en gelijkmatig als de polijstmachine het aanbrengt kun je zelf nooit met de hand. En het scheelt je uren werk. | Scherpe reflecties in de waxNa vier stappen polijsten wordt het tijd voor een showwax. Luminous, Pheanna, Icon, Phantom. Allemaal waxen van Obsession Wax en allemaal toppers in glans. De scherpe, rijke, diepe, warme glans zoals alleen een wax je auto geeft. Helaas is het doek gevallen voor Obsession Wax. Begon met het leveren van minder kwaliteit, bestellingen werden steeds later geleverd, hardwax kwam als drab uit de pot en nu is er niets over van dit familiebedrijf. |
Supergloss+ showwax op 455We zoeken een vervanger voor Divine, de topper van Obsession wax. Supergloss+ van Infinity Wax is de mooiste ontdekking. Een showwax van Infinity Wax uit Glenrothes, Ierland. Net zo mooi als Divine. Net zo'n mooie beading maar een nog beter sheeting. Zelden zagen we een showwax met zoveel glans en zo'n fantastische beading en sheeting. Druppels vliegen eraf, het lijkt wel een coating. Maar een coating zijn geheel eigen glans en mist de warmte en diepte van een showwax. | Verweerde raamlijsten polijstenSierlijsten worden vaak vlekkerig. Die verwering kun je er meestal gemakkelijk weer uit polijsten. Het is bij moderne auto's altijd gelamineerd plastic en dus imitatiechroom. Op stand 1 rustig polijsten. Met de 8 mm excentrische polijstmachine goed weg te polijsten. We gebruiken Monello Veloce of een lichtere finishing polijstpasta, afhankelijk van hoe sterk de verwering is. Dat lukt vaak ook bij de dakrails van een stationcar met een chromen of zilvergrijze kleur. | Wassen en wax kwaliteitNu kan de wax zijn bescherming, duurzaamheid en glans tonen. Nu komen de kwaliteiten van een autowax tot zijn recht. In de dagelijkse praktijk kom je erachter dat een showwax niet minder duurzaam hoeft te zijn. Supergloss+ laat na vijf weken bij iedere wasbeurt nog een mooie beading en sheeting zien. Vooral dat laatste is spectaculair bij het wassen en in de regen. De Volvo is keer op keer razendsnel schoon. Wassen is kinderspel, dat komt ook door de spiegelgladde,in vier stappen gepolijste lak. |
Mooie beading, vieze autoAls je auto deze druppels vormt bij het inweken voor je gaat wassen, weet je zeker dat het een goede wax is. Na vijf weken geeft de Supergloss+ nog steeds een perfecte beading en sheeting op een vieze lak. Strak gepolijste en daardoor spiegelgladde lak is daarvoor de belangrijkste factor. | Wax hecht perfect op de lakKrasvrij gepolijste lak is de mooiste ondergrond voor een goede wax. De wax kan nu perfect aan de lak hechten want er zit geen vieze laag meer op de lak en er hoeven geen krasjes of oneffenheden te worden opgevuld. Anders dan kleien waarbij je mircrokrasjes veroorzaakt. Na het polijsten even ontvetten met Prep. | Divine was de mooiste waxDivine was de absolute topper uit de serie waxen van Obsession Wax. Niet eerder zagen we zoveel glasharde glans en zulke diepe reflecties. Dit was de allermooiste showwax en voor 8 tientjes onvergelijkbaar mooi ten opzichte van duurdere waxen. Gelukkig dat Supergloss+ hetzelfde mooie effect geeft. |
Dakrails hoogglans in de waxSupoergloss+ kost rond de 50 euro voor 200 ml. Dat is een mooie prijs, er komt in deze prijsklasse niets in de buurt. Voor een donkere lak kun je nog slagen bij Angelwax voor de kleurverdiepende Dark Angel. Supergloss+ doet het echter ook fantastisch op donkere lakken, lichte lakken en alles daar tussenin. En neemt niets van het metallic effect weg zoals kleurverdiepende waxen wel doen. Momenteel is Infinity in Nederland niet meer te bestellen. Op de site staat dat ze weer gaan opstarten. | Showwax uit IerlandGlans, reflecties en enorme diepte. We hebben niet voor niets 40 uur polijsten in de lak van onze V70 gestopt. Goede voorbereiding is het halve werk. Die enorme scherpte en detaillering vraagt om een showwax. Suppergloss+ van Infinity Wax maakt het af Een mooie glasharde glans en super beschermende eigenschappen. Een kunstje dat lang niet iedere fabrikant van autowax ze na doet. Deze mannen die in 2015 begonnen in Edinburgh hebben de juiste formule wel gevonden. | Superglans voor vijf tientjesNiet voor het driedubbele bedrag bij Swissvax gaan buurten. Supergloss+ presteert hetzelfde als veel duurdere waxen. Verbaas je over de warmte en diepte in reflecties en kleuren. Deze wax haalt het beste uit je strak gepolijste lak. Het lijkt (net zoals bij Divine het geval was) of er een glaslaagje over de lak getrokken wordt. Verwerking is niet moeilijk. Dun machinaal of met de hand aanbrengen op de zachtste finishing pad of handpad. Tien minuten laten drogen en uitpoetsen. |
Rubbers en lijsten afplakkenRubbers en rubber randjes langs deurlijsten slaan wit uit al je ze met de polijstpad en het polijstmiddel raakt. Daarom plak je ze altijd goed af met speciale making tape. Ook het polijsten van de dunne sierlijsten en chromen raamlijsten kan beschadigingen rondom opleveren. Afplakken met 3M afplaktape, die is gemaakt voor het autoschadebedrijf en hecht wel goed op rubber en plastic. | Hoeken en randen polijstenDe Volvo V70 heeft een dikke rand op de motorkap. Dat vereist een speciale manier van polijsten. Werken in de lengterichting en hem pakken in twee doorgangen. We leggen de paarse compounding pad in de rand en laten hem op een niet te hoog toerental doorlopen. Daarna op de onderkant de polijstpad tegen de vouw leggen en op een laag toerental door laten lopen. Succes verzekerd. | Goed licht essentieelLed spots rondom en led TL-buizen geven ieder detail. Zo spoor je krassen echt op. Monello Faro inspectielamp erbij en geen kras of lakimperfectie ontsnapt aan onze aandacht. Buiten polijsten? Onthoud dat daglicht enorm vertekend. Het lijkt snel mooier dan het is. Je ziet nooit gedetailleerd de krassen. Veilige marge, polijst buiten twee 2 of drie keer langer als je denkt dat alle krassen weg zijn. |
Achterlicht polijstenOp een achterlicht zit geen beschermende UV-coating zoals op een koplamp. Een achterlicht kun je ook makkelijk polijsten. Het plastic is niet zo hard als lak en daardoor komen er veel krasjes in het plastic. Dat maakt het plastic dof. Doffe achterlichten polijst je op stand drie of vier weer tot hooglans. Je achterlichten zien er dan weer als nieuw uit en glanzen net zo hard als de gepolijste lak. | De kleine lettertjes...En cijfers natuurlijk... Vaak zitten ze geplakt op de lak. Raak je ze met de polijstmachine dan springen ze eraf of breken ze. Je kunt tussen de typeaanduiding met de hand polijsten met een semi harde handpad en wat polijstpasta. Met wat geduld krijg je ze nieuw, tenzij het chromen laagje van het plastic is verdwenen. Hardnekkig vuil blaas je tussen de lettertjes of cijfers uit met een handstoomreiniger. | de clearcoat polijst jeHet Titaniumgrijs van onze Volvo absorbeert redelijk veel licht en het oppervlak werkt als een spiegel. Kleurlak absorbeert niet al het licht en reflecteert niet al het lich. Je ziet de lak tegelijk als grijs (80% van het licht wordt geabsorbeerd) en spiegelend (20% kaatst terug zoals in een spiegel). Van de blanke toplaag hebben we 2 micron weggepolijst en die nieuwe blanke lak zorgt voor de glans. |
Lakdikte meten 140 micronDe spuitrobot in de fabriek spuit tussen de 90 en 150 micron lak op een auto. Na de primer komt de kleurlaag. De kleurlaag bepaalt de kleur van je auto. Daaroverheen kan nog een laag met metallic deeltjes gespoten worden. Over de kleurlaag komt een toplaag blanke lak (clearcoat). De clearcoat zorgt voor het spiegelende effect. Als de blanke lak op je auto soms loslaat zie je dat de kleurlaag eronder niet glanst maar enigszins mat is. De kleurlaag hoeft niet te glanzen, hij geeft alleen de kleur. | Strak hoor, weinig orangepeelDe auto wordt in de fabriek vaak gedompeld om de beschermlagen en hechtlaag goed op de kale carrosserie te krijgen. Daar ontstaat in de fabriek de sinaasappelhuid (‘orange peel’). De carrosserie wordt na ieder dompelbad door een droogtunnel getrokken en daardoor wordt iedere laag snel (geforceerd) gedroogd. Er ontstaat rek en krimp, bobbeltjes of heuveltjes in de lak op microscopisch niveau. Met het blote oog niet te zien maar de onderlaag (of primer) is niet honderd procent strak. | Toplaag lichte orangepeelEen grondlaag primer op het kale metaal of aluminium (body panel) zorgt dat het metaal wordt beschermd en de kleurlak goed kan hechten. Dit kunnen meerdere lagen zijn. Door te polijsten kijk je steeds beter door de clearcoat heen want autokrassen vertroebelen het beeld. Krassen weg en je krijgt een helder zicht op de 'orange peel'. Gelukkig is dat onze Volvo goed voor elkaar. We registreren alleen een lichte sinaasappelhuid na vier polijstrondes en de afsluitende waxlaag. |
455 Titaniumgrijs maskeertSuperstrakke motorkap maar met de isnpectielamp zien we nog wat kleine imperfecties en lakdefecten. Op sommige plekken zit nog wat lakoxidatie en er zijn wat diepere krasje aanwezig op een aantal plekken op de motorkap. Op zwart zou dat veel meer opvallen maart de vele pigmenten in de grijze lak maskeren de oneffenheden. Op lichtere lakkleuren zie je altijd een kleurwaas onder de clearcoat en krasje vallen daardoor minder op. | Liggende delen lijden het meestWe polijsten de liggende delen met aandacht. Ieder blaadje, vuil, vogelpoep en andere zooi blijft makkelijker liggen op de liggende delen. We zorgen voor een goede waxlaag onder de roofrails omdat lekwater daar makkelijk blijft staan in de verdiept egootjes van het dak. de zon brandt dat lekwater (vormt lensjes) stevig in op onbeschermde lak. Doen we met een handpad om er goed bij te komen. De polijstpad pas er niet ver genoeg tussen. | Dak polijsten, dat is hoogIk ben twee meter lang en dat helpt bij het polijsten van de hoge delen. Maar onze V70 is ook best een hoge jongen dus dat gaat maar net. Je zult maar een MPV hebben met een hoog dak! Of je bent een klein kereltje of meisje. Dan gebruik je een opstapje en moet je deel voor deel opschuiven en vlak na vlak polijsten. Dat is ook de goede manier. Je moet je auto tijdens het polijsten altijd verdelen in vlakken. Zo kun je altijd onder een ideale hoek polijsten. |
Inwerken compoundIedere polijsstap begint met inwerken. Gelijkmatig verdelen van de polijstpasta of compound voorkomt dat het straks om je oren spettert. Inwerken doe je daarna op stand 1. We hebben de lak vooraf goed ontvet met Prep van Geyon of Nanolex EX. Als je vooraf de lak wilt kleien is het zelfs noodzakelijk om daarna te ontvetten met zo'n isopropyl alcohol. Begin je met kleien op een met autoshampoo gewassen auto, dan is het goed om voordat je begint met kleien de lak eerst te ontvetten. | Wax of sealantEr worden nogal wonderbaarlijke eigenschappen toegeschreven aan volledig synthetisch vervaardigde waxen. Geloof de reclamepraatjes niet. Je kijkt hier naar de glans en beading van natuurlijke waxen. Zelf testen? Neem een Collinites 915 of een andere wax met natuurlijke ingrediënten, Doe de helft van je auto met een sealant en een helft met een natuurlijke ingrediënten wax. Dat doen wij ook, de natuurllijke wax houdt het vaak net zo lang of zelfs langer vol zul je merken. | Regenerate als eerste stapAfhankelijk van hoeveel krassen er in de lak zitten en hoe diep ze zijn, begin je met een stevig slijpende polijstpad en een sterk corrigerende compound. Ieder merk heeft voor zijn eerste stap een eigen samenstelling, dikte kleur en geur. Veel eerste stap polijstmiddel is dikker dan de overige polijstmiddelen die bij de tweede en derde stap gebruikt worden. dat komt omdat er een sterke slijpkorrel in zit die krassen tot 1500 grid weg kan polijsten. Dat is een van de redenen dat het dikker is. |
Heavy cut op stevige padHarde pads werken goed in combinatie met sterk slijpende compound. Te hard is ook niet goed. Het gaat erom dat je net de juiste 'bite' hebt om de pad niet van de lak te laten stuiteren. De polijstkorrel moet goed vermalen en opgenomen worden. De foam pads met open celstructuur die we bij het polijsten van onze Volvo gebruiken gaan niet snel verstopt zitten. Een open celstructuur blijft lang 'ademen' en warmt niet snel op. Foam pads spetteren bijna niet en de egale laag gaat niet snel stuk. | Redemption op zachtere padVoor de tweede en derde stap gebruiken we minder harde pads. De lak wordt door de eerste stap wat dof. Sterk slijpende korrels veroorzaakt lichte 'marring', microkrasjes in de lak. Die polijsten we weg met de tweede (of derde) stap. Polijstpasta voor die opeenvolgende stappen is dunner, de slijpkorrel wordt fijner. Zo ontstaat meer glans en verwijderen we alleen nog de fijnere krassen. Zware krassen zijn in de eerste stap al verdwenen. Vier stappen polijsten geeft steeds meer glans. | Dun en gelijkmatigNiet te veel polijstpasta en zeker niet te weinig. Dat is belangrijk! Te veel is niet erg, je breidt dan simpelweg je polijstvlak wat uit. Je verdeelt je auto toch altijd in beheersbare polijstvlakken. Te weinig polijstpasta is wel vervelend. Je pads slijten te hard en warmen sneller op. Het is ook niet goed voor de lak. Een nieuwe of gewassen pad moet je eerst goed verzadigen en niet beginnen met minieme dotjes polijstpasta. Dun en gelijkmatig verzadigd zoals op de foto werkt het lekkerst. |
bottom of page