AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
VOCHT IN JE AUTO? ALLEEN EEN STEKKER
HELPT ECHT
Er zijn maar twee vochtvreters in staat om je auto écht vochtvrij te maken, en die hebben allebei een stekker. Geen stopcontact in de buurt? Dan kun je het wel vergeten. Vochtvreters werken wel maar komen ruim tekort om het vochtgehalte in je auto echt omlaag te brengen. Alleen de elektrische Elro ontvochtiger of een ventilatorkachel laten het vochtniveau dalen.
Het zicht
ernstig beperkt.
Zo ontstaat condens
Koude nacht? Start je auto en zet de verwarming aan. Je lichaamswarmte vermengt zich met de koude lucht in de auto.
Die warmte komt in aanraking met een koud oppervlak zoals de voorruit van je auto. Vervolgens condenseert de warme lucht vrijwel direct op de koude ruiten, en de ruit beslaat.
Of er zit al wat vocht in het interieur, ontstaat door ouderdom, lekkage en temperatuurverschillen. Dan ontstaat er al condens gedurende de koude nacht. Er kan zich zelfs een laagje water gaan afzetten op de binnenkant van de ruiten en het zicht wordt ernstig beperkt. Je kunt met een doek wrijven wat je wilt maar de ruit blijft beslaan. Klinkt dit bekend? Lees dan onze test van vochtvreters en ontvochtigers.
​
Acht vochtvreters maandenlang getest in de auto
Misschien heb je al vochtvreters geprobeerd. Ze werken met hygroscopische zouten. Het zout neemt vocht op en dat loopt in de opvangbak. Aan de volle opvangbak is te zien dat vochtvreters wel werken, maar het is niet genoeg. Ze komen ruim tekort om het vochtgehalte in je auto echt omlaag te brengen. Het vochtniveau aanvaardbaar laten dalen lukt niet met een gewone vochtvreter. Het vocht moet sneller weg uit je auto. Alleen dat heeft effect. Dat lukt alleen met een elektrische ontvochtiger. Waarom? Dat lees je op deze pagina.
1. Getverrr... vieze, vette hygroscopische zouten
​
1. Een kant en klare zak die het vocht opneemt, dat lijkt ons ideaal voor in de auto. Maar dat is het niet. Je hebt geen plastic omhulsel nodig. Zo uit de verpakking op de vloer leggen, klaar!
- De zak heeft een plastic onderkant, dus dat is geen probleem, lekken zal hij niet
- Hij krijgt een plekje achter de voorstoelen, op de vloer
- En hij werkt, want na twee weken is de bovenkant (poreus papier) veranderd in een vettig geheel
- Op de foto is de vettige bovenkant goed te zien, waar je de zak ook vastpakt, smerige handen!
- De vochtopname is bij lange na niet genoeg om beslagen ruiten te voorkomen
De Airmax van Bison, daar heb je in een auto niets aan. Zal ie ook niet voor bedoeld zijn? Het enige dat je eraan overhoudt is vieze, vette handen.
2. Airmax van Bison neemt veel vocht op
​
Lekker groot en hij begint dan ook al snel vol te lopen. Er komt zichtbaar water in de blauwe bak te staan. Jazeker, het vieze, kleverige water van de hygroscopische zouten. Regelmatig leeggooien, anders heb je kleverig vocht in je auto. Uitkijken bij bochten, als er water uitloopt wordt de vloerbedekking vet en vies. Hij werkt behoorlijk snel deze bekende grote blauwe bak, maar niet snel genoeg. De auto blijft vochtig. Ook deze grote Airmax haalt niet snel genoeg het vocht uit de lucht.
​
Zelfs de bekende grote bak is niet snel genoeg om de condens tegen te gaan. De hygrometer blijft waarden aangeven boven de 70% luchtvochtigheid.
3. De Ambiance, grote tablet en compact formaat
​
Het kleine broertje van de Airmax. Calciumchloride is hier geperst in de vorm van een grote tablet. Compact formaat, past overal tussen. Begint snel vocht op te nemen. De tablet laat zich makkelijk vervangen. Restanten van de oude tablet alleen met een papiertje of handschoenen aanpakken (vies en vet). Valt snel om door de smalle vorm.
Neemt door de geringe capaciteit te weinig vocht op uit het auto interieur. Misschien geschikt voor een afgesloten kofferbak bij een sedan, maar brengt de luchtvochtigheid in een auto niet omlaag.
4. Kleine Pinquin, drogen in de magnetron
​
De kleine Pinquin is herbruikbaar en te drogen in de magnetron. Dan kun je hem weer opnieuw gebruiken. Werkt prima, het drogen dan... Want het kleine zakje verandert niets aan de luchtvochtigheid in onze auto's.
Dit is zonder meer de leukste van alle vochtvreters (hij was er ook als kleiner Pinguin poppetje). Werkt ook goed, na een week verkleurt de afbeelding omdat hij verzadigd raakt.
Maar dit zakje neemt te langzaam en te weinig vocht op. Er vaerandert niets aan de luchtvochtigheid in onze auto's.
Als het het zakje verzadigd is verkleurt de afbeelding van de pinqui. Voor mensen die kleurenblind zijn is het verschil slecht waarneembaar. Het vochtige zakje laat zich in de magnetron drogen. Oppassen met het drogen, de stof ruikt snel een beetje verschroeid.
Leuk ding, maar hij brengt de luchtvochtigheid in je auto niet omlaag. Dus in de auto van geen enkele waarde.
Zo werken hygroscopische zouten in een vochtvreter
In een zak of een kunststof bakje zitten korrels van voornamelijk calciumchloride. Calciumchloride is extreem hygroscopisch en daarom veel gebruikt in vochtvreters.
- Het trekt veel vocht uit de lucht en houdt dat vast
- Door de korrelvorm ontstaat een groot oppervlak dat in contact kan komt met de omringende lucht
- Het calciumchloride reageert met de waterdamp in de lucht en vormt vervolgens pekel
- De pekel lekt in het opvangbakje, is vet water en voelt vies aan
- Calciumchloride is goedkoop, want het is een afvalproduct
- De standaard vochtvreter bevat dus geen mechanische onderdelen, alleen calciumchloride
- Er is geen elektriciteit nodig om te werken, dus je kunt ze overal neerzetten.
- De calciumchloride raakt op zeker moment verzadigd met water
- Afhankelijk van de luchtvochtigheid, is de werking ongeveer drie maanden.
Een vochtvreter werkt goed boven de 5 graden Celcius. Bij een lagere temperatuur neemt de vochtvreter vrijwel geen vocht meer op en gaat de substantie klonteren. Daardoor is in de wintermaanden de werking in je auto nihil.
5. Veelbelovend? I-Dry met stekker om te drogen
​
Het grote broertje van de Pinquin heet de I-Dry. Je kunt hem hergebruiken. Door middel van het bijgeleverde snoer droog je hem via het stopcontact. Is behoorlijk groot en ziet er mooi uit, we verwachten er veel van.
Van alle vochtvreters valt deze ons het meeste tegen in het gebruik. Duurt ontzettend lang voordat hij verzadigd is met vocht. Neemt weinig vocht op, de luchtvochtigheid in auto daalt niet. Verkleuring van groen naar oranje is moeilijk af te lezen (klein venster). Het verschil tussen verzadigd indicatie en leeg indicatie nauwelijks zichtbaar (gering kleurverschil). Drogen voor hergebruik via stopcontact duurt ontzettend lang. Is duur (30 euro) en
de werking valt heel erg tegen.
Eén blik op de hygrometer, van de ene verbazing in de andere
Maandenlang hebben we rondgereden met een hygrometer in onze auto's om het vochtpercentage te meten. Met de veranderende weersomstandigheden zagen we de luchtvochtigheid stijgen of dalen.
- In alle gevallen bleef het vochtpercentage veel te hoog
- Waarden boven de 80% werden dagelijks gemeten in beide auto's. Alleen als we de elektrische Elro DH250 inschakelden, of een elektrische ventilatorkachel in het interieur plaatsten zagen we de hygrometer dalen.
Vooral grote ruiten zijn gevoelig voor beslaan. Door temperatuurverschillen, zon en vorst ontstaat steeds meer condens. Dat loopt na enige tijd als waterstraaltjes langs de ruit naar beneden. Daardoor wordt ook bekleding in de auto vochtig.
Waar voortdurend condens op ruiten ontstaat en vocht naar beneden druppelt wordtbekleding vochtig. Gedurende de winter en herfst met de grote temperatuurverschillen blijft de auto vochtig. Indringend vocht veroorzaakt zelfs roest op de langet termijn.
Een elektrische ventilator zuigt de vochtige lucht in de elektrische ontvochtiger. De koude, vochtige lucht stroomt langs het Peltier element. De lucht koelt af tot onder het dauwpunt, druppelt in de opvangbak en warme lucht komt terug.. Dat werkt!
Droge lucht! De winnaar heeft een stopcontact nodig
Bij Peltier-ontvochtigers zoals onze Elro zuigt een in het apparaat gemonteerde ventilator de vochtige lucht uit de ruimte aan en leidt deze langs de koude zijde van het Peltier-element, waar de lucht tot onder het dauwpunt afkoelt, op het oppervlak condenseert en in een opvangreservoir druppelt.
De droge lucht wordt daarna langs de warme zijde van het element geleid, neemt de warmte hiervan op en stroomt daarna als warme droge lucht weer terug in de ruimte.