AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
VERSLAG VAN EEN AUTO POLIJST-
WORKSHOP
Lees mee hoe de workshop in zijn werk gaat en wat je allemaal leert. Een compleet verslag van een auto polijstworkshop. We doen het voor, leggen het uit. Je gaat al snel zelf een stuk polijsten, poetsen, de polijstmachine gebruiken. Je leert de middelen kennen, weet wat je waarvoor moet gebruiken. Je kent snel de juiste volgorde, weet wat wel en wat niet kan. Wat kun je weglaten? Wat moet je straks kopen? Kijk en lees hier hoe je zelf je auto succesvol leert aanpakken.
Cursus auto poetsen en polijsten.
''Het is zo simpel dat je vergeet
dat het ingewikkeld is''
​
- Johan Cruijff
Workshop
car detailing.
Verslag van een workshop auto polijsten,
dit leer je allemaal in 3,5 uur
1. Cursus auto poetsen en polijsten
Onze cursus auto poetsen is dé methode om je auto er als nieuw uit te laten zien. In een paar uur ga je een topresultaat behalen en auto polijsten leren zonder moeilijk gedoe. Lees hieronder het verslag van een auto polijstworkshop.
Je leert:
- Polijsten van motorkap en spatbord van de auto
- Krassen voorgoed te verwijderen uit de lak
- Hoe je lak weer laat glanzen en de lak goed beschermd
- Ruiten glashelder te polijsten met de hand
- Rubbers en kunststoffen weer als nieuw te krijgen
- Hoe je voorkomt dat lak en plastic weer verkleuren
- Hoe je een keramische SiO2 of SiC glascoating moet
aanbrengen op de lak van je auto (als extra mini-
clinic).
​
2. We doen het voor, we leggen het uit
Je doet het snel helemaal zelf na een gedegen instructie.
Je gaat al snel zelf een stuk polijsten, zelf reinigen en poetsen, de polijstmachine leren kennen en gebruiken, de middelen leren kennen, weten wat je waarvoor moet gebruiken, de juiste volgorde, wat wel en wat niet. Na 10 minuten weet je al; dit moet de leukste workshop van Nederland zijn!
3. Wat kun je weglaten? Wat moet je kopen?
Wat moet je doen om je auto nog jarenlang zo mooi te houden? Na onze workshop van 3,5 uur weet je alles en zie je zelf, op je eigen auto hoe mooi hij gaat worden. Het is een 1 op 1 training, dus alleen jij en je auto. Er is ruimte en tijd voor al je vragen, en tijd genoeg om rustig te oefenen en het polijsten tot in detail te leren.
​
4. Eerst je auto bij daglicht beoordelen
Als je aankomt bekijken we samen je auto. Waar is extra aandacht nodig? Waar zitten grotere krassen? Hoe is de algehele conditie van je auto? Is ie ooit overgespoten?
- Vaak kan ik al aangeven welke krassen wél en welke
niet zullen verdwijnen
- Ik laat je polijst- en poetsmiddelen zien waarmee jij
straks en later thuis zelf je auto gaat aanpakken
​
5. Het is een workshop car detailing
Je leert echt ieder detail van je auto kennen. Op een auto die bij ons in de garage staat kun je al direct zien welke middelen we gaan gebruiken, wat de beste aanpak is en waarom de uitgezochte middelen het beste werken op jouw auto. Je ziet op deze voorbeeldauto al wat het eindresultaat straks gaat worden op je eigen auto als je hem hebt gepolijst en gepoetst. Je snapt dan direct dat we jou gaan leren om je auto echt op professioneel detailersniveau te polijsten en te poetsen.
Kom met een donkere kleur auto naar de workshop dan maak je het voor jezelf makkelijk en je ziet ieder detail op donkere lak.
Complete auto
poetscursus.
Cursus autokrassen
verwijderen.
Je weet straks alles van je auto.
6. De meest complete auto poetscursus
Je leert alles compleet aanpakken, je hele auto. We beginnen onder de motorkap! Je gaat zelf aan de slag en we leren je hoe jij direct de beste middelen inzet voor het in topconditie krijgen en houden van de rubbers, slangen en metalen delen onder de motorkap.
Dan beoordelen we de zachte rubbers en de parafaan. We kijken welke middelen nodig zijn om ze in topconditie te krijgen en te houden. Daarna bekijken we de velgen en de banden. Hoe je ingevreten remstof nog kunt verbeteren, hoe je binnenranden van de velgen vrij van remstof krijgt en houdt. Hoe je het velgbed en de lichtmetalen buitenkant van het wiel wast. Hoe je vervolgens de complete wielen beschermt met een polymeren coating zonder moeilijk gedoe met velgenwax.
​
7. We wassen een paar delen van je auto
We gaan verder met een korte wasinstructie. Ik laat je zien wat de juiste manier van wassen en drogen is. We wassen de motorkap en het voorspatbord waar het meeste licht op staat. Daarop oefen je straks het polijsten op de rondingen en hoeken.
​
8. Polijsten, krassen verdwijnen voorgoed
- We doen een lakdiktemeting rondom op je auto onder
het vele LED TL-licht en de LED-spots in de garage
- Met de inspectielamp beoordelen we de lak nog een
keer uitgebreid, we zoeken naar lakdefecten en krassen
- Nu weet je hoe de lak er echt aan toe is, handig omdat je
thuis meestal buiten bij daglicht verder moet polijsten
- Je krijgt een korte praktijkinstructie over de
verschillende polijstmachines
- We beoordelen of het kleien van de autolak nodig of
overbodig is
- Je krijgt een uitleg over de geschikte methode, geschikte
pads, snelheden en de polijstpasta of compound
- Er wordt ruim de tijd genomen en voorgedaan hoe je
correct moet polijsten
- Je gaat zelf direct al polijsten en in stappen het polijsten
aanleren
- Je oefent de basisbeginselen van het polijsten op de
motorkap en als je dat beheerst ga je polijsten op
rondingen, hoeken en de zijkant.
- Machinaal polijsten maakt de lak echt schoon, het vuil
verdwijnt uit de poriën
- Machinaal polijsten laat lichte en diepe krasjes definitief
verdwijnen uit de lak
- Glans komt terug op je auto, je bent steeds meer krasjes
aan het verwijderen
- Je polijst de motorkap, je creëert een spiegelgladde lak
en een glanzend oppervlak
- Je leert in onze cursus hoe je de meest voorkomende
soorten autokrassen definitief van je auto verwijdert
9. Echt een cursus autokrassen verwijderen
We leren je alle krassen te verwijderen van je eigen auto. Na een korte, gedegen instructie ben je urenlang zelf de motorkap en een zijspatbord aan het polijsten. Je verwijdert steeds meer autokrassen. Net zolang totdat je een spiegelgladde krasvrije lak overhoudt.
- De lak van je auto wordt steeds gladder door het
wegpolijsten van krasjes en krassen
- Op een gemiddelde auto blijft 15 procent van de
krassen over omdat die te diep zijn
- Doordat de meeste krassen verdwijnen krijg je een veel
mooiere auto
- De glans is maximaal, je auto verandert daar echt door
en hij lijkt wel nieuw
- We kunnen nu ook goed beoordelen welke lakdefecten
en te diepe krassen overblijven
- Je leert het plaatselijk polijsten van deze diepe krassen
- Je gaat de rondingen en hoeken polijsten en je leert de
juiste techniek en aanpak
- Je gaat de staande delen oefenen op het voorspatbord, je
leert de juiste aanpak en techniek
- De lak van motorkap en spatbord is nu superglad, in de
wax zetten is kinderspel
- Je leert het machinaal in de wax zetten, een hele auto in
de wax doe je voortaan in 12 minuten
- Vuil kan niet meer aan de lak hechten
Je hebt ieder hoekje en ieder detail van je auto leren kennen en aanpakken. Je weet nu alles van je auto en het polijsten heeft geen geheimen meer voor je.
Het spiegelend effect na het polijsten is overweldigend en vooral op donkere lak goed te zien. De wax doet de rest.
Workshop
car detailer
worden.
''Poetsen is een daad van symbolische schoonheid''
​
- TWIMC
Je eigen autopoets
opleiding.
Praktijktrainingauto polijsten.
Zelf krassen verwijderen
en in de wax.
Leren polijsten met een plus+.
Het verschil in aanpak kun je direct zien. Door eenvoudig vergelijken wordt snel duidelijk waar nog verbetering mogelijk is. Zo leer je de juiste techniek snel en simpel.
10. Kies de beste polijstmachine voor jouw doel:
DAP EVO, EVOPlus of Rupes Bigfoot
Maak kennis met de veilige excentrische poetsmachines voor consument en professional
- Ik polijst een stuk op de juiste manier
- Leg je de werking van de polijstmachine uit
- We bepalen welke machine het meest geschikt is
- Afhankelijk van de staat van je auto, en de auto's je hebt
- Misschien wil je de juiste machine om een
autopoetsbedrijf te beginnen?
- Bekijk en voel wat je voorkeur heeft, de DAP EVO, de
DAP EVO Plus of de Rupes Bigfoot LHR 15 MARK III als
je een eigen auto poetsbedrijf wilt beginnen of direct
auto detailer wilt worden.
​
11. Een korte en gedegen machine-instructie
- Ik vertel je alles over de eigenschappen van de
verschillende polijstmachines
- Je hoort en voelt welke eigenschappen de verschillende
polijstpads hebben
- Je hoort en merkt zelf wanneer je kiest voor welke pads
- Je ziet de resultaten van verschilende polijstmiddelen in
combinatie met de pads en polijstmiddelen
- Je krijgt steeds meer ervaring en leert werken met de
juiste merken en materialen bij de juiste machine
- Voordelen en de risico's van machinaal poetsen worden
uitgelegd
- Je wordt één met de machine nu je al urenlang oefent
en een klein deel van je auto hebt gepolijst
- Er is steeds deskundige begeleiding tijdens je
polijstactiviteiten
- Je loopt straks geen risico meer als je de hele auto thuis
gaat polijsten
- Je hebt de machine urenlang uitgebreid leren kennen
​
12. Je auto heeft geen geheimen meer voor je
Na het polijsten van de motorkap en een spatbord weet je hoe je thuis de rest van je auto moet polijsten. Polijsten heeft geen geheimen meer voor je. Je kent alle tips en trucs en je weet hoe je op je houding moet letten. Dat is ook belangrijk als je car detailer wilt worden. Je kunt de workshop ook met een uur verlengen als je je eigen autopoetsbedrijf wilt beginnen. Je leert dan werken met de Rupes Bigfoot en de Tornador.
​
13. Polijsten; 'slower is better'
De lak van je auto moet eerst glanzen zodat de wax zijn werk kan doen. Polijst thuis met geduld urenlang je auto totdat er weer een spiegelgladde lak ontstaat. De glans op je (oude) auto is dan weer fenomenaal!
- Begin met een sterke combinatie van veilige harde
compounding pads en compound polijstmiddel
- Een gemiddelde auto heeft vaak al heel veel krasjes
opgelopen
- Sterke correctie is gewenst
- Pads met een hoge cutting-factor en een sterke
compound of polijstmiddel geven blijvend resultaat
- De machine krijgt op jouw auto de kans zijn werk rustig
en goed te doen, 'time is on your site'
- Zo verwijder je zorgvuldig een flinterdun laklaagje
(gemiddeld twee tot drie micron)
- De lak van je eigen auto(s) wordt door jou zeker met
aandacht en zorgvuldig gepolijst
- Geen drooglopers, geen zware Rotary correcties. Maar
rust, herhaling en aandacht
- Zorgvuldig polijsten geeft een veel mooier en een
duurzamer resultaat
- Dat is de reden dat je thuis na de workshop voor een
goede poets- en polijstbeurt nog een dag nodig hebt.
Met de kennis die je net hebt opgedaan in je eigen persoonlijke autopoetsopleiding weet je precies hoe je het polijsten en poetsen moet aanpakken. Je hebt je auto al door en door leren kennen. Hem thuis verder poetsen is dan geen probleem meer.
14. Zorgvuldig en rustig werken
Dat geeft het mooiste en meest duurzame resultaat. Dat kunnen professionele hobbyisten (autoliefhebbers) vaak beter dan het gemiddelde autopoetsbedrijf.
Dit is veel beter voor je auto dan 'even snel met de wollen pad eroverheen', zoals bij veel goedkope poetsbeurten gebeurt. Bij een professioneel poetsbedrijf ben je voor een goede poets- en polijstbeurt tussen de 350 (poetsbedrijf) en 900 euro (echte detailers) kwijt, dan weet je nu hoe dat komt.
De gelijkmatige structuur van de polijststrepen op de lak geeft aan dat er rustig en zorgvuldig gepolijst wordt.
15. Aandacht voor grote krassen
Iedere auto heeft wel plekken die extra aandacht verdienen. Parkeerschades, diepere krassen, doffe plekken, lakdefecten. We besteden er tijdens de workshop extra aandacht aan.
- Diepere krassen kunnen misschien nog minder
zichtbaar worden door polijsten
- Na machinaal polijsten kan nabehandelen van de kras
een goed resultaat geven
- Opstaande randen van de kras worden vlak gepolijst en
de kras valt minder op
​
We doen tijdens de workshop een poging om ook de wat diepere krassen zoveel mogelijk weg te krijgen. Het maakt niet uit waar ze op de auto zitten. We oefenen het polijsten op de motorkap en een spatbord en we verplaatsen ons naar andere delen van je auto waar lichte parkeerkrassen of schaafplekken zitten. Het is een echte praktijktraining auto polijsten.
​
16. Harde of zachte lak
Tijdens het polijsten kunnen krassen hardnekkig weerstand bieden. Krassen die er vrij onschuldig uitzien willen soms niet verdwijnen. Dat komt doordat autolakken soms keihard zijn of juist erg zacht.
- We kunnen daarvoor meerdere soorten polijstmiddelen
en verschillende soorten polijstpads inzetten
- De door ons ontwikkelde methode geeft op vrijwel
alle lakken direct een perfect resultaat
- Direct een krasvrije autolak, zonder moeilijk gedoe!
Na een half uur polijsten zijn veel krassen verdwenen en komt het spiegelend effect goed naar voren. Met het juiste polijstmiddel kun je stevige krassen verwijderen en perfect finishen, daardoor wordt de glans optimaal.
​
17. Polijsten is een wondermiddel voor autolak
Met de Dual Action machine polijst je tijdens de workshop zelf een paar delen van je auto tot hoogglans. Je weet daarna hoe je een auto moet polijsten.
- We besteden ruim twee uur aan het polijsten
- Het laatste uur is voor uitleg over de binnenkant,
rubbers en plastic delen.
Thuis polijst je dan nogmaals de motorkap omdat tijdens de workshop geoefend moet worden en er geen tijd is om alles af te maken. Dat geldt ook voor het spatbord waarop we geoefend hebben.
18. Twee uur praktijk, meer glans
Bij unilak is het spiegelend effect het grootst...bij metallic lak is het resultaat enorm mooi. Het eindresultaat is steeds weer overweldigend, op je eigen auto. Je hebt het hele proces nu zelf meegemaakt, gepolijst, ruim twee uur met de machine gewerkt en alle facetten van het
professioneel auto poetsen doorlopen. Je hebt zelf alle krassen leren verwijderen. Je kunt voortaan zelf je auto polijsten, gegarandeerd net zo mooi als de professionals. Dat garanderen we als je na drieënhalf uur weer wegrijdt.
​
19. Na het polijsten; lak voeden met wax
De gepolijste motorkap en het spatbord beschermen we tijdens de workshop door de nieuwe lak machinaal te voorzien van een goede autowax. Daardoor komt de glanzende laklaag optimaal tot zijn recht en wordt de nieuwe lak goed beschermd tegen de weersinvloeden. Voortaan hoef je thuis alleen nog maar zo'n waxlaag met enige regelmaat aan te brengen. Je gebruikt daarvoor de polijstmachine. Zo ben je voortaan met je hele auto in tien minuten klaar.
- Op donkere auto's breng je vaak eerst een pre-wax aan
als kleurverdieper
- Na de pre-wax volgt de definitieve waxlaag, voor
bescherming die maanden aanhoudt
- Je auto wordt donkerder van kleur en de glans wordt
optimaal
- Op auto's met een lichte kleur breng je direct een
supersterke wax aan voor glans en bescherming
Je krijgt tijdens de workshop een aantal waxen te zien die voor jouw auto meerwaarde hebben, bijvoorbeeld vanwege gebruiksgemak of duurzaamheid. Afgestemd op hoe jij je auto wilt onderhouden.
De lak moest glanzen en dat is gelukt! Nu we zover zijn kan eventueel een tweede waxlaag aangebracht worden.
De rest van je auto polijst je verder thuis. Afhankelijk van de grootte van je auto heb je dan nog acht tot 10 uur nodig om je hele auto te polijsten.
​
20. Autoruiten glashelder polijsten
De ruiten worden niet vergeten. Aan het eind als de wax moet 'curen' behandelen we tijdens de polijstworkshop een ruit met een glaspolijstmiddel. Je ziet dan zelf het streeploze resultaat. Al het vuil verdwijnt van je autoruiten door ze te polijsten. Doe je gewoon zelf, met de hand.
- Ik laat je zien op een zijruit dat ze meer dan alleen
schoon gepolijst worden
- Ze glanzen ook na het polijsten, zijn echt 'glashelder'
Vaak spuit men een vloeibare ruitenreiniger op de ruit om vette aanslag weg te krijgen. Die zijn niet sterk genoeg bij een echt vieze ruit. Er moet juist niets op je ruiten zitten. Vuil ga je wegpolijsten, dan heb je ook minder last van beslagen ruiten!
Dit kun je na de Workshop thuis zelf verder doen, de lak is gepolijst en klaar om uit te poetsen, de ruiten zijn behandeld met een glaspolijstmiddel.
​
21. Interieur als nieuw
Het interieur bekijken we dan ook nog. We doen een proef met een deur aan de binnenkant zodat je het effect ziet van een conditioner en uv protector. Heb je leer dan bekijken we de juiste manier van leer voeden, beschermen en reinigen. Zo heb je meer geleerd dan alleen je auto polijsten. Je hebt leren auto polijsten met een plus+.
Na 3,5 uur is het met het concentratievermogen bij de meeste mensen wel gedaan, en voldaan rijd je met je auto naar huis. Met heel veel nieuwe kennis en technieken.
​
Je krijgt aan het einde van de dag op de mail nog je persoonlijke poets- en productenlijst zodat je alles nog eens rustig stap voor stap kunt uitprinten en nalezen.
In de workshop leer je professioneel polijsten en aansluitend in de mini-clinic (als extra) ook nog het aanbrengen van een glascoating.
In de workshop heb je net geleerd hoe je de lak van je auto in topconditie te brengt. Heb je ook nog als extra gekozen voor de aansluitende mini-clinic waarin je leert hoe je zelf een glascoating op de lak moet aanbrengen? Dan gaan we nog een half uurtje door en weet je als je thuiskomt ook nog hoe je een glascoating op je autolak aanbrengt.
​
22. Extra: Zelf een glascoating aanbrengen
Op een hier gereedstaande motorkap met donkere lak breng je tijdens je persoonlijke instructie, zelf een SiC of een SiO2 coating aan. We leggen kort het verschil tussen de verschillende coatings uit en we doen op een deel van de kap voor hoe een coating secuur en gelijkmatig dient te worden aangebracht met de daarvoor bedoelde applicator en doekje. Je ziet hoe belangrijk het op de juiste manier ontvetten is, je ziet met eigen ogen de ‘hazing’ (dat is het verdampen van de coating), het geschikte moment van uitpoetsen en je leert hoe de coating zich gedraagt. Je brengt vervolgens zelf een coating aan en weet nu ook hoe een coating reageert. Onder begeleiding bepaal je nu zelf de droogtijd, je houdt het proces van verdampen in de gaten en je gaat in drie fasen uitpoetsen voor een zo strak mogelijk resultaat zonder high spots. Je leert over de tijd die nodig is voor het uitharden, je voelt zelf wat de beste applicators en applicatordoekjes zijn enz. Je krijgt ook de informatie over veilig met glascoatings werken en jezelf beschermen tegen de chemische middelen. En tenslotte bespreken we nog het zelf leren bepalen van de ideale weersomstandigheden, waardoor je ook buiten op je eigen auto zonder problemen een keramische coating kunt aanbrengen. Indien nodig breng je nog een SiO2 Trim coating aan om verweerde plastic en rubber delen op je auto weer voor lange tijd als nieuw te krijgen.
Met een net aangebrachte coating moet je niet gelijk gaan rijden, de coating moet na het aanbrengen eerst 12 of 24 uur uitharden. Daarom oefen je het aanbrengen van een keramische coating niet op je eigen auto. Je leert het daarom door het zelf te doen op onze test-motorkap.
Na vier uur rijd je met je auto weer naar huis. Met een voldaan gevoel over de nieuwe kennis en technieken die je net hebt geleerd. Het polijsten, professioneel reinigen en het zelf aanbrengen van een glascoating, je auto heeft geen geheimen meer voor je! Alle informatie krijg je dan ook nog 's avonds als een uitgebreide lijst gemaild, helemaal afgestemd op jouw auto.