AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
VERWEERDE EN VERKLEURDE
LAK OP JE RODE AUTO POLIJSTEN
​
Rode lak op oudere auto's verkrijt als je auto niet regelmatig in de wax wordt gezet. Is je auto roze of wit geworden? Dan polijsten met een licht slijpend polijstmiddel en pads met hoge cuttingfactor. Je corrigeert direct in de kleurlaag. Soms een beetje gevaarlijk maar wel heel snel een mooi resultaat.
Verkrijte lak polijsten in de kleurlaag.
Pads worden enorm smerig.
Rode autolak verkleurd? Polijsten in de kleurlaag
Rode lak op oudere auto's en andere oude unilak kleuren gaan verkrijten als de auto niet regelmatig in de wax wordt gezet. Vroeger hadden unilak kleuren geen blanke toplaag en een instabiel pigment in het rood zorgde voor sterk verkleuren. Als je oude auto roze of volkomen mat is geworden polijst je hem weer opkleur met een licht slijpend polijstmiddel en een pad met een hoge cuttingfactor. Je corrigeert in de kleurlaag en dat is niet zonder risico. Maar meestal is drie of vier doorgangen al genoeg om de verkrijte laag weg te polijsten. Kijk vooral uit op de randen en scherpe vouwen want daar is de lak dunner.
1. Ziet er beroerd uit, makkelijk te corrigeren
De rode MX5 hebben we in de workshop aangepakt met de S40 en de Purple Compounding pad van Scholl Concepts. Een sterk slijpende polijstpasta of compound is ook een optie maar de lage slijpgraad van de S40 is veiliger voor de lak en we maken liever een extra doorgang dan dat we teveel risico nemen. Een verkrijte lak zal door polijsten veel van zijn dikte verliezen. De veilige twee tot drie micron die de polijstmachine van de lak afhaalt is risicoloos op nieuwere en oudere (metallic)lakken, maar niet op verkrijte auto's. Daar corrigeer je direct in de kleurlaag. Goed om je dat te realiseren voordat je denkt dat je heel grove middelen in moet zetten. Verkrijte lak ziet er vreselijk uit maar laat zich vaak nog heel goed corrigeren. We kiezen voor een stevige pad met een hoge cutting factor en een licht slijpende finishing polijstpasta. Een effectieve combi want de pad heeft voldoende correctiekracht en het polijstmiddel is mild. Dan werk je veilig en je corrigeert redelijk sterk. In een paar doorgangen verwijder je de verkrijte toplaag op milde wijze en je eindigt met een nieuwe lak met een hoge eindglans. En vieze pads, want ze lopen vol met kleurlak.
2. Polijstads worden enorm smerig...
Want je werkt direct in de kleurlaag van de auto. Er is geen blanke toplaag en dat is de reden dat de lak is gaan verkrijten. Je corrigeert direct in de vervuilde en verkrijte laag die onderdeel is geworden van de kleurlaag. Bij metallic lakken werk je risicoloos op de blanke toplaag van je auto. Met een excentrische polijstmachine kun je dan moeiteloos veel doorgangen maken op die blanke toplaag. Maar dat valt bij verkrijte unilak erg tegen. De vuile laag en de kleurlak kruipt in de pad en die raakt daardoor erg snel vervuild. Hij neemt direct de kleur van de lak aan. De pad raakt snel verstopt en kan zijn warmte niet meer afvoeren en de lak onvoldoende corrigeren. Het is aan te bevelen om 6 of 7 pads te hebben liggen voordat je aan een verkrijte lak begint, dan kun je tenminste nog een tijd doorwerken.
3. Verkrijte lak polijsten, snel resultaat
Je ziet wel snel resultaat. Door extreem veel lak te verwijderen komt al snel de nieuwe kleurlak tevoorschijn vanonder het weggepolijste verkrijte deel.
Bij een gemeten lakdikte van 80 micron wordt het wel krap maar je ziet aan de gepolijste motorkap dat het mogelijk is.
Goed te zien hoe dik de verkrijte laag is bij deze Volvo maar we polijsten met wat aandacht en geduld de hele laag weg.
Kleien kun je overslaan.
3. De lak vooraf kleien of niet?
De smerige laag die zich heeft gevormd op de auto kun je soms al deels verwijderen door de lak eerst te kleien. Maar het is meestal niet genoeg om de verkrijte laag helemaal weg te krijgen. Kleien op de verkrijte laag is vaak een moeizaam karwei omdat de klei vastloopt in de vieze laag. De pads zullen ook na het kleien gewoon vollopen met kleurlak en al snel verzadigd raken. Pads kun je overigens gewoon wassen en hergebruiken. Dus kleien kun je beter overslaan, laat de polijstpads al het werk doen. Werk deel voor deel en was de pads als ze verzadigd zijn. Na een nacht drogen zijn ze gewoon weer te gebruiken, soms tot drie keer opnieuw. Dan is de slijtage meestal zo groot geworden dat het geen zin meer heeft om ermee te polijsten. De correctiekracht is dan zo sterk teruggelopen dat je geen resultaat meer ziet. Het kan geen kwaad als je na het wassen nog wat kleur ziet zitten in de pad, de verkrijte unilak bevat zoveel pigmenten dat je die niet volledig weg kunt wassen.
Op randen en vouwen wordt de lakdikte snel minder tijdens het polijsten. Dus na vier doorgangen moeten we de correctie stoppen. Maar de groene unilak is dan weer voldoende op glans en de Volvo is als nieuw.
Orange Crush of Collinite 915.
Volledig verkrijte lak maakt de auto dof, het proces stopt niet.
Rustig polijsten tot de onderliggende nieuwe laklaag weer tevoorschijn komt
De gele en witte pads lopen tijdens het polijsten snel vol met vuil en kleurlak
De glans is weer terug na enkele uren polijsten. Het gaat snel omdat je direct in de kleurlaag corrigeert.
De lak van de hele auto is weer terug in nieuwstaat. Dat lukt alleen met polijsten.
4. Rode lak verkleurt niet meer...
Als je een rode (of andere oude) unilak auto regelmatig in de wax zet. Want verkleuring ontstaat door inwerking van UV-zonlicht en het oxideren aan de lucht. Dus verzegel je rode lak met een goede autowax zoals Orange Crush of Collinites 845. Een auto die dag en nacht buiten staat moet je iedere twee maanden voorzien van een nieuwe waxlaag. Een rode of andere kleur die zo sterk verkleurd is geweest zet je iedere maand in de wax want de nieuw gepolijste lak is erg gevoelig voor verkleuren.
5. Wat je moet weten over UV licht en wolken
Het UV dat je auto bereikt komt slechts voor de helft direct van de zon. De rest komt van de blauwe hemel en het weerkaatst tegen de grond. Ook de wolken weerkaatsen UV licht. Dus de hoeveelheid UV kan bij een half bewolkte hemel sterk variëren. Het beschermen van je kwetsbare unilak auto is dus geen overbodige zaak. Ook op bewolkte dagen loert het gevaar op verkleuring.
6. Waarom verkleurt een rode auto?
Vooral oudere auto’s hebben last van het verkleuren. Vier redenen waarom een rode of andere unilak-kleur (geel, blauw, groen) kan verkleuren.
6.1. Natuurlijke pigmenten waren niet stabiel
Vroeger paste men zware metalen zoals lood (geel) en cadmium (rood) toe. Deze zijn giftig en werden vervangen door organische pigmenten.
Die pigmenten bevatten veel kalk en waren een stuk minder stabiel. De auto wordt roze of wit doordat er een witte poedervorming uit de lak komt. Het ultraviolette zonlicht zorgt er namelijk voor dat het natuurlijke pigment wordt afgebroken. Na verloop van tijd krijgen oudere unilakken daardoor een witte waas.
6.2. Lang gebruikt voor rode auto’s
Organische pigmenten werden noodgedwongen lange tijd gebruikt voor de kleur rood. Pas sinds eind jaren 90 zijn er rode lakkleuren gekomen waar een synthetisch pigment in verwerkt is. Door chemische verbeteringen zijn ze intussen al vele jaren wel stabiel. Ook krijgen unilak kleuren tegenwoordig wel een blanke toplaag wat het verkleuren tegengaat. Autolak op moderne rode auto’s verkleurt nu vrijwel niet meer als je de auto regelmatig voorziet van een beschermende laklaag.
7. Verkrijten door uitdroging en vervuiling
Rode lak droogt uit door UV-straling en vervuiling. Wordt de lak van een rode auto niet onderhouden met een waxlaag dan droogt de lak uit. Er vormt zich een vieze laag waardoor de lak steeds verder achteruit gaat en ruw gaat aanvoelen. De ruwe lak houdt nog meer vuil vast en door de uitdroging wordt de lak steeds matter.
8. Hoe houd je verkrijten tegen?
Verkrijten is een reactie die met zuurstof plaatsvindt. Wanneer je zorgt dat er een dunne waxlaag op de auto aanwezig is, zal die het contact met zuurstof verminderen en kleine krasjes opvullen. Dat zal het verkrijten tegengaan.
9. Ontbreken van een blanke lak als toplaag
Vroeger gebruikte men geen blanke lak als toplaag over de kleurlak. De kleurlak begint dan onder invloed van het zonlicht te verkleuren. Blanke lak bevat een UV-filter dat verweren voorkomt. Het is ongeveer 15 jaar geleden dat men begonnen is om unilak kleuren ook een blanke laklaag te geven. Moderne auto’s worden dus minder snel dof, omdat tegenwoordig altijd een blanke laklaag wordt gebruikt.
Metallic lak had altijd al een blanke laklaag als toplaag omdat er minuscule metaaldeeltjes in zijn verwerkt. Daardoor was metallic altijd al harder en blijft het langer mooi dan unilak.
10. Korte golven en chemische verandering
Rode kleuren reflecteren het rode licht van het totale spectrum, de kortgolvige kleuren uit het spectrum worden geabsorbeerd. Bij die kortere golflengte zit ook veel UV-licht, dat veroorzaakt chemische veranderingen. De chemische samenstelling van de rode kleur wordt afgebroken tot stoffen met andere lichtreflecterende eigenschappen.
11. Verkrijte lak polijst je niet zonder risico
Een witte krijtlaag moet je weer wegpolijsten en dat is nooit helemaal zonder risico. Je kunt je minder veroorloven dan bij metallic lak waar je alleen maar in de blanke toplaag corrigeert. Maar het is wel de enige manier om weer een mooie glanzende rode of andere kleur lak terug te krijgen. Dat kun je zelf ook want meestal valt het gevaar reuze mee. Begin met een finishing polijstmiddel en veilige harde polijstpad. Dat geeft vaak al een goed resultaat. Valt het tegen dan pak je de Monello Rafinni Veloce. Ook veilig en met een hogere slijpgraad. Dan wordt wit weer echt rood.
Het extreem verkrijte dak van een Mini Lady uit 1977. Tijd om de lak stevig te polijsten.
Na een paar doorgangen polijsten is de verkrijte en verweerde laag al bijna volledig verdwenen.
We zijn aan het toveren op de Mini. De halve motorkap en het spatbord zijn een paar keer gepolijst en dat heeft effect.
Van extreem verkrijt weer terug naar de mooie Mini die het ooit was. Hij is weer terug in topstaat. Dat lukt bij je eigen auto ook.
Einde pagina: Rode auto verkleurd, lak polijsten.
Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Vogelpoep op je auto.