top of page

POLIJSTEN

VW-Passat-varaiant-zijkant-blauw-2015-openingsfoto-vrijstaand2.jpg

ZELF KERAMISCHE SPRAY COATING
OP JE AUTO AANBRENGEN

Een SiO2 of SIC coating op je auto aanbrengen is een behoorlijk karwei. Het kan eenvoudiger! Met een 'spray on, wipe of' SiO2 coating breng je ook een volwaardige SiO2 coating aan op je auto. Niet zo degelijk als een echte coating maar duurzamer dan een wax. Met de nieuwe generatie non aerosol spray coatings gaat het lukken. We testen er twee en Gyeon Cancoat is de winnaar.

Wat heb je nodig.

Gyeon Cancoat metalen flacon staand vrijstaand.png
Cancoat EVO Gyeon flacon .jpg
Synergy-Lite-flacon-met-sprayer-SiO2-spray-coating.jpg

Eerst heel goed polijsten.

Audi-A3-coating-Ultimaxx-SiO2-voorkant-detail-1b.jpg
Krassen en waskrasjes blijven ook zichtbaar onder een 'spray on, wipe of' SiO2 coating. Voor je de spray coating aanbrengt eerst heel goed de lak polijsten.
Schermafbeelding 2022-01-25 om 23.33.21.png
Gyeon-flacon-met-verpakking-erachter.jpg

SiO2 Non Aerosol spray coating

Ze zijn eenvoudiger te verwerken dan een volwaardige keramische coating en daarmee komt de keramische SiO2 spray coating binnen bereik van autoliefhebbers die het aanbrengen van een echte SiO2 coating te ingewikkeld vinden. De nieuwe generatie spray coatings is ook buiten bij de juiste weersomstandigheden aan te brengen. We testen er twee, de Synergy Light van Infinity Wax en de Q2 CanCoat van Gyeon.

 

Zorg wel dat je een polijstmachine hebt en dat je weet hoe je een auto moet polijsten, want een non aerosol spray coating is een echte SiO2 coating. Droogt het verkeerd op dan krijg je hem alleen nog van de lak zoals dat ook geldt voor een volwaardige keramische coating, alleen met de polijstmachine!

 

Polijst je auto voordat je de spray coating aanbrengt. Net als bij een keramische coating kun je vlekjes onder de coating gaan zien als de lak niet strak is. De spray coating hecht perfect op een gladde ondergrond die ook nog meerdere keren ontvet is. Dat laatste is niet moeilijk. Vaak kun je volstaan met one step polijsten want de spray coatings zijn wat meer vergevingsgezind dan een coating uit het flesje. Maar is je lak niet gepolijst en zit er nog wat vettigheid of vuil op de lak van je auto, dan kun je dat blijven zien als doffe vlekken en die kun je alleen nog machinaal weg polijsten. Vandaar ons advies om een polijstmachine bij de hand te hebben.

 

Voordelen SiO2 en meer gemak

Een goede spray coating is eenvoudig te verwerken en biedt ook echt de voordelen van een echte SIO2 coating. Een keramische spray coating is daarmee de gemakkelijkste coating die je kunt krijgen. Hij biedt niet helemaal de bescherming van een echte keramische coating maar je kunt het zo makkelijk verwerken dat het geen probleem is om het aanbrengen wat vaker te herhalen. Je hebt met de non aerosol spray coatings een veel betere bescherming dan met een goede waxlaag op de lak.

​

De spray coating nader bekeken

Keramisch is het hedendaagse toverwoord geworden voor lakbescherming en daarmee ook het meest misbruikte woord. Er zijn veel producten voor de auto met de toevoeging keramisch. Ze beloven een lange standtijd tot wel 12 maanden en maken dat nooit waar. Een ceramic detailer, een ceramic wax, hybrid ceramic wax, of een ceramic wasspray coating, hydrocharge lakverzegeling, nanoglans ceramic glascoating spray enzovoorts. Mooie namen voor leuke producten, daar niet van, maar als het op je auto zit merk je dat het qua glans, bescherming en duurzaamheid niet in de buurt komt van een echte SiC of SiO2 keramische coating.

​

Echte SiO2 coatings als spray

De twee producten die we hier hebben zijn anders. Deze ‘spray on, wipe of’ coatings zijn wel volwaardige SiO2 coatings. Wat dunner en met een kortere stand tijd maar met dezelfde verbazingwekkend goede hydrofobe eigenschappen en bescherming. Ze bieden langdurige bescherming tegen Uv-straling, sterke chemicaliën, vogelpoep, pekel en ze voorkomen lakoxidatie. Vooral in een vogelrijk gebied of als je auto altijd onder bomen geparkeerd staat ben je blij met een spraycoating omdat hij vele malen sterker is dan een waxlaag.

 

Ongeëvenaard waterafstotend

Gyeon Q² CanCoat en Synergy light van Infinity Wax bieden dezelfde weergaloze vuil- en waterafstotendheid die we van een SiC en SiO2 coating kennen. Een keramische coating zorgt ook voor een betere wetlook en glans op donkere kleuren en meer reflectie op lichte lakkleuren. Behandel gerust je lichtmetalen velgen, kunststof en rubberen delen die er goed uitzien (anders voorbehandelen met Gyeon Trim) om ook die een duurzame hydrofobe nanobescherming te geven.

 

Non-Aerosol werkt goed 

De coating zit nu zonder sprayer niet meer op druk in de metalen of glazen flacon en is daardoor beter bestand tegen verstoppingen. Reinig de sprayer wel direct na gebruik door er schoon water mee te sprayen en draai het dopje direct nadat de coating is aangebracht weer terug op de fles. Als je dit niet doet raakt de plastic sprayer verstopt door de uithardende coating en dat gaat behoorlijk snel omdat een coating uithardt tijdens en door het verdampen. Als het dopje niet op de flacon zit kan er lucht bij de vloeibare coating komen waardoor de coating verdampt en veroudert. Er wordt bij beide merken coatings een reserve spuitkop meegeleverd. De sprayer van Gyeon is een ramp met zijn kleine knopje dat je vaak moet indrukken als je een hele auto in de coating gaat zetten. Dan is de sprayer van Infinity een verademing, gewoon een handige trigger. Non aerosol is trouwens een flinke verbetering ten opzichte van de eerste generatie spray coatings. Die zaten vroeger in een spuitbus en omdat een keramische coating taai is zaten de sprayers en ventielen al heel snel verstopt. Dat is met deze sprayers en afsluitbare flacons verleden tijd. CanCoat zit in een metalen flacon en Synergy Light zit in glas.


 

Snel werken voorkomt strepen

Net als een keramische coating breng je ook de spray coatings paneel na paneel aan. Vooraf het paneel twee keer ontvetten met Gyeon Prep en schone microvezeldoeken. Waar een keramische coating uit een flesje een gel is die anderhalve minuut moet uitdampen voordat je hem afneemt, kun je bij deze spray coatings beter direct uitpoetsen want er ontstaan snel strepen. Gyeon adviseert de coating op een meegeleverde microvezeldoek te spuiten maar we vinden dat geen geweldige kwaliteit doek en wat je opbrengt is wel erg mager. We gebruiken liever onze eigen microvezeldoeken. We hebben CanCoat ook rechtstreeks op de lak gespoten voor een dikkere laag. Daarna de coating direct uitpoetsen met een microvezeldoek en direct erna nog een keer uitpoetsen tot hoogglans, met een dikkere microvezeldoek. Het paneel nogmaals afnemen met een schone doek om er zeker van te zijn dat je niets vergeten bent. Gaat ook prima. De CanCoat kan deze variaties allemaal makkelijk aan. Ook op donkere lak krijgen we de ontstane strepen perfect uitgepoetst.

 

Strepen van Synergy Light

Infinity wax geeft aan dat je het bekende applicator blok moet gebruiken waarmee ook de gel van een keramische coating wordt aangebracht. Nooit op de auto sprayen geeft Infinity aan en we begrijpen wel waarom. Want ook met het applicatorblok en doekje krijg je al heel snel strepen die zich op donkere lak nauwelijks laten verwijderen. Je doet er beter aan om ook hier met een doek aan te brengen en gelijk daarna met een dikkere microvezeldoek na te poetsen. Op de auto sprayen (wat je volgens Infinity nooit moet doen) en gelijk twee keer uitpoetsen gaat zelfs beter dan met het applicatorblok werken. We vermoeden dat ook hier de spraycoating heel snel verdampt en het opbrengen met het blok al te veel tijd vraagt. Synergy Light valt hier voor ons door de mand, de Gyeon CanCoat kan alles beter en de lelijke strepen van de Synergy Light krijg je niet weg zonder polijstmachine.

 

De beide coatings zijn volledig uitgehard na 24 uur en bij voorkeur moet de auto dan binnen staan. Hebben we niet gedaan en na een maand met vorstnachten erbij zien de coatings zien er nog steeds super strak en glanzend uit. Je kunt ook hier nog ter bescherming na een uur uitharden een sealant aanbrengen ter bescherming maar nodig is dat niet. Je auto een week niet wassen is verstandig en was hem met een autoshampoo voor coatings zoals Gyeon Bathe+. Ook hier zijn nitril handschoenen en een mondkapje ter bescherming zinvol. Je versprayt deze coatings en ze stinken behoorlijk. De chemische mini-druppels slaan stevig op je ogen en op je keel als je het inademt.

Waterbeading detail spray coating op dak vw golf.jpeg
Dit is de glasharde bescherming van een SiO2 spray-coating. Dat kan alleen een coating! De spiegelgladde laag stoot het vuil ook veel langer en beter af dan een autowax.  Deze foto is met de iPhone genomen enkele dagen na het aanbrengen.
Detail waterbeading op dak vw golf SiO2 spray coating.jpeg

op het dak van onze oude VW Golf houdt de spray coating lang stand. Vooraf is de lak gepolijst, twee keer ontvet met Prep en niet na behandeld met een sealant o.i.d. Dit is de beading die een half jaar blijft. Dan kun je door weer een spray coating aan te brengen de levensduur weer aanmerkelijk verlengen.

Veel beter bestand tegen
vogelpoep.

Schermafbeelding 2021-12-17 om 23.33.55.png

Wat je moet weten over een spray coating

Wat mag je van een spray coating verwachten en wat kan een spray coating niet? We leggen het uit.

 

Vogelpoep op je coating

Een goede waxlaag op je auto kan net zo mooi zijn als een coating, maar een caoting is veel beter bestand tegen het inbranden van de zure bird shit. Inbranden op de caoting en de lak kan nog steeds. Maar de zure uitwerpselen van vogels moeten eerst door de coating heen en komen dan pas bij de lak. Dus vogelpoep direct verwijderen, ook met een spray coating op je auto. Vogelpoep komt niet zomaar bij de lak maar een Sic of SiO2 coating is maar één of twee micron dik (of dun). Een spray coating die je aanbrengt is nog dunner.

​

Onderhoud van een spray coating
Een spray coating zal zonder onderhoud ook vervagen en daarom kun je hem bijhouden met een sealant. Zo voorkom je watervlekken, net zo als bij een volwaardige coating. En het maakt de coating gladder, waterafstotend en antistatisch. Je verlengt ook hier de levensduur van de coating. 
Raakt je coating uitgewerkt? Dan breng je eenvoudig een nieuw laagje spray coating aan.

​

Spray coating moet ook uitharden
Na het drogen is ook een spray coating niet gelijk hard. Laat hem 12 uur drogen, bij voorkeur binnen of onder een carport. of breng de spray coating aan bij gunstige weersomstandigheden zonder vocht.

 

Auto wassen met andere shampoo

Je auto altijd met de hand wassen want een coating maakt de lak wel harder maar beschermt niet tegen de borstels van de krasstraat. Gebruik een washmitt met grote microvezel 'wormen' en een speciale shampoo voor coatings. Die schuimt nauwelijks en laat zich makkelijk van de coating afspoelen. De toevoegingen die verwant zijn aan je coating zorgen ervoor dat je dunne laagje spray coating langer mee gaat.​

Spraycoating op zijkant en achterzijde met achterlicht VW Golf .jpg
Ook hier de mooi glasharde glans van een coating. De echte glans komt altijd van de voorbehandeling, het polijsten van de lak. Op een gladgepolijste en ontvette lak kan de spray coating perfect hechten en ontstaan er nooit vlekjes onder de coating.
VW Golf donkerblauw met cancoat spraycoating buiten.jpg
De coating vormt een spiegelend en keihard dun laagje over de lak. Je auto wassen gaat veel sneller want je auto wordt wel weer vies maar het vuil hecht nauwelijks aan de lak en water ook niet. Vogelpoep kan minder schade aan de lak toebrengen.

Einde pagina: Zelf een coating aanbrengen. De tekst van deze pagina staat op GRATIS DOWNLOADS

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Beste auto poetsmiddelen getest.

​

google-site-verification: googledd4d575a760896b8.html

bottom of page