AUTO'S
VOOR EN NA
EXTREEM VERKLEURDE BUMPERS WEER
DIEP ZWART
Bumpers en stootlijsten kunnen lelijk verkleuren en dof worden. Coatings zoals Trimexx of Gyeon Trim vergen wat aandacht maar maken alles weer diep zwart voor een hele lange tijd. Polytrol van Owatrol of Infinity Plastic & Rubber wax zijn wat minder duurzaam maar wel de makkelijkste middelen om extreem verkleurde rubbers en kunststof aan de buitenkant van je auto weer mooi te krijgen én blijvend mooi te houden.
Topper voor hopeloos verkleurd plastic.
Verkleurde plastic bumpers en rubbers krijg je met een coating weer mooi
Zwarte bumpers, stootlijsten en spiegelkappen kunnen in de loop der jaren lelijk verkleuren en dof worden. Een speciale ceramische coating zoals Carpro D-Lux , Gyeon Q2 Trim of Ultimaxx Trimexx zijn de beste renovatiemiddelen om hopeloos verkleurd plastic, rubbers en de kunststof aan de buitenkant van je auto weer mooi te krijgen en blijvend mooi te houden. Maar het zijn niet de makkelijkste coatings om ze streeploos aan te brengen. Polytrol van Owatrol werkt dan wat makkelijker en het is ook een renovatiemiddel om verkleurd kunststof weer voor langere tijd mooi te krijgen. Het wordt nog simpeler als je licht verkleurde stootlijsten en rubbers hebt. Dan is een trim restorer zoals Plast Star van Koch Chemie of een speciale wax zoals Rubber & Plastic wax van Infinity wax de beste keuze.
Keramische coating voor kunststof is de beste
Je ziet direct het mooie resultaat op sterk verweerde of lichtgrijs uitgeslagen bumpers en stootlijsten! Een ceramische coating maakt je verweerde plastic direct weer donker. Het blijft een jaar of langer zitten als jeregelmatig een plastic & rubber wax gebruikt voor het onderhoud. Het verweerde plastic moet je vooraf goed reinigen met All Purpose Cleaner van Poorboys World. daarna nog tweemaal ontvetten met Gyeon Prep of EX van Nanolex. Dat ontvetten is belangrijk want een coating zal niet goed hechten als de ondergrond niet vetvrij is. Het is sowieso met aandacht voorbereiden want veel kunststof delen op je auto hebben een lichte structuur waar veel vuil in gaat zitten. Op die plekken zal de coating loslaten al er vuil is achtergebleven. Als dat gebeurt kun je een coating niet zomaar van je auto krijgen. Op lak kun je die coating wegpolijsten maar op een geribbelde structuur niet meer. Er ontstaan dan lelijke vlekjes die niet meer weg te krijgen zijn. Plak de delen rond het kunststof eerst en ook altijd secuur af met een masking tape zoals 3M 3434 afplaktape. Met een zachte handapplicator breng je vervolgens dun en gelijkmatig de keramische coating op de verkleurde bumpers en sierlijsten aan. De gebruikelijke doekjes en de stevige handapplicator die voor het aanbrengen van een keramische coating worden gebruikt werken goed op vlakke delen maar zijn wat minder geschikt voor de rondingen, sterke ribbels en de korrelige structuur van de kunststof delen aan de buitenkant van je auto.
Testvlakken naast elkaar op het kunststof onder de bumper. Links zit Gyeon Trim en rechts de Trimexx van Ultramaxx. De zwarting is vrijwel gelijk. Op geribbeld kunststof doen ze het allebei voortreffelijk maar op glad kunststof verliest de Trimexx van Gyeon.
Met de speciale vlakke blokjesapplicator voor coatings krijg je een gelijkmatig resultaat op deze vlakke delen. Op korte rondingen en hoekjes gebruik je een zachte handpad maar pas op voor strepen en aanzetjes. Die blijven vaak duidelijk zichtbaar bij een coating.
Een ander gezicht! Weg met grijs en verkleurd plastic. Op de niet behandelde delen zie je hoe erg het was. Op de donkere vlakken is duidelijk te zien dat het vooraf schoongemaakte plastic weer de originele kleur terug krijgt. Gescrubde delen zijn nog dieper zwart.
Kenmerkend voor ernstig verweerd kunststof zijn de dieper liggende strepen die verschijnen. Ze laten zich nog wel scrubben en worden dan iets minder zichtbaar maar je krijgt ze niet weg. De coatings voor kunststof dekken ze helaas ook niet volledig af.
Het plastic is weer diep zwart na het drogen van de Trimexx, toch komen de strepen er weer licht doorheen. Na volledige uitharding van de coating een kunststof onderhoudsmiddel erop zoals plastic & rubber wax, dan blijft het zwart en vallen de strepen minder op.
We hebben de verweerde ringen en het verweerde plastic van de Audi grille ingeflitst zodat je goed kunt zien hoe wit uitgeslagen het kunststof is geworden na tientallen jaren geen onderhoud.
We vegen dun en gelijkmatig met een wattenstaafje (je kunt er met een sponsje moeilijk tussen komen) de keramische coating voor kunststof op het schoongemaakte en ontvette plastic. Je ziet het direct blijvend zwart worden, je schildert het er als het ware op.
Rechts is duidelijk te zien dat de Trimexx coating niet egaal wil hechten en drogen op glad plastic. Dat doet Gyeon Trim op het linkerdeel van de spiegel stukken beter.
Een coating wordt genadeloos hard
De aanzetjes kun je makkelijk blijven zien bij het aanbrengen van een coating zoals Trimexx, D-Lux of Q2 Trim. Werk in één richting, gebruik een brede handpad of applicator en doseer de coating ruim genoeg. Tussendoor stoppen geeft vlekjes, aanzetjes of strepen die na het opdrogen niet weg te krijgen zijn. Werken met een coating is precisiewerk, je moet het in één keer goed doen. De droogtijd van zo'n zwart makende coating voor kunststof is lang, tot wel 24 uur voor het echt hard is.
Kunststof bumpers makkelijk zwart
Is een coating net wat te ingewikkeld voor je? Droogtijd te lang, en gedoe met het gelijkmatig verdelen? Kies dan voor Polytrol. Wel wat minder zwart dan een coating en minder duurzaam maar veel makkelijker te verwerken.
- Polytrol breng je aan met een kwast of zachte spons
- Minder lange droogtijd nodig, vier tot vijf uur
- NIET uitpoetsen maar laten opdrogen tot een harde laag
- Het mag niet regenen tijdens de droogtijd, anders
krijg je vlekjes
- Niet met de auto rijden tijdens het droogproces
- Niet bij harde wind aanbrengen, stof hecht op de
natte ondergrond
- Door niet uit te poetsen ontstaat een mooie, diep
zwarte en harde toplaag
Polytrol is ook een echt renovatiemiddel, dus alleen gebruiken op extreem verkleurd plastic aan de buitenkant.
Trim Restorer maakt kunststof ook zwart
Trim Restorer maakt licht verweerd kunststof en verweerd kunststof of rubber weer zwart. Je brengt een trim restorer makkelijk aan met een zacht sponsje. Nadeel is dat het er weer snel afregent of door wassen verdwijnt. Na een regenbui kun je vaak vette strepen op de lak zien, de trim restorer is daar gaan uitlopen. Het blijft altijd licht vettig en kan niet in hard kunststof trekken. Daarom moet je het in meerdere dunne laagjes aanbrengen en ieder laagje kort drogen met een föhn. Dan krijg je na een regenbui niet zo snel vette strepen op de lak.
De mooiste trim restorer is Plast Star van Koch Chemie. Makkelijk te verwerken, blijft redelijk lang zitten en het loopt bij regen en bij het autowassen niet snel uit. Q2M Preserve van Gyeon is ook een hele mooie trim restorer. Ook de trim restorer van Poorboys World en Perl van CarPro zijn erg mooi maar lopen wel snel uit. Maar het beste en meest probleemloze resultaat krijg je met de Plastic & Rubber Wax van Infinty wax. Het is een wax voor kunsstof en rubbers. Daardoor is het makkelijk aan te brengen, blijft langer zitten dan een trim restorer en biedt bescherming tegen opnieuw verkleuren door uv-licht.
Polytrol is een lak en dat zie je direct. Bumpers eerst ontvetten met All Purpose Cleaner van Poorboys World, ontvetten met Prep van Gyeon en dan Polytrol dun en gelijkmatig aanbrengen met een kwast, handapplicator of zacht sponsje.
Vergeet vieze vette huismiddeltjes als lijnolie. Polytrol is een heel andere product. Niet vet, loopt niet uit en geeft geen strepen.
Een topwax voor verweerd rubber en kunststof.
Kunststof aan de buitenkant
weer als nieuw.
Verweerde kunststof bumpers en rubbers weer mooi
Er is een Rubber & Plasicwax voor verweerde rubbers en kunststof delen. Ziet eruit als een gelly wax (fluorblauw) en zo ruikt het ook. Wondermiddel voor rubbers en kunststof delen op je auto die al verkleurd en verweerd zijn maar nog niet extreem wit zijn uitgeslagen. Wil je gemak en duurzaam tegelijk? Dan is Rubber & Plastic wax van Infinitywax de allerbeste keuze.
Je ziet direct resultaat op wit of lichtgrijs uitgeslagen bumpers. Verweerde kunststof delen en rubbers vooraf reinigen met verdunde All Purpose Cleaner van Poorboys World en eventueel ontvetten met Prep van Gyeon. De wax aanbrengen met een zacht sponsje en een half uur laten drogen. Dan worden rubbers en bumpers weer diep zwart en ze blijven zeker een maand als nieuw en mooi donker.
Trim Restorer regent er weer snel af, maar...
Een Trim Restorer (met een mooi woord ook wel dressing genoemd) zoals Preserve van Gyeon of Perl Coat van CarPro maken de kunststof trims op je auto nog wat donkerder dan deze wax. Maar bij een regenbui of tijdens het wassen van je auto spoelt het er heel snel weer af. Trim restorer is wat vet en kan niet voldoende hechten op de ondergrond. Als je echter bij aanbrengen een föhn gebruikt maak je het duurzamer. Breng met een zacht sponsje de trim restorer aan en zet dan voorzichtig de föhn erop. Droog het laagje zo goed in de structuur van het plastic. Dan breng je nog een laagje aan en die droog je ook weer met de föhn. Dit proces herhaal je net zolang totdat het kunststof weer diep zwart is. Nadat je het laatste laagje hebt gedroogd zul je zien dat de trim restorer veel langer blijft zitten. Als het eraf regent krijg je vette strepen op de lak. Je moet het dus op deze manier regelmatig opnieuw aanbrengen om de rubbers en de bumpers mooi te houden.
Makkelijker is Rubber & Plastic wax. Blijft een maand zitten en laat geen sporen na want het is een een echte wax en niet vet. Inpoetsen, licht uitpoetsen en het zit erop. Bij regen en wassen nooit vette strepen meer op de lak van je auto. Het regelmatig aanbrengen van deze wax (ook bij nieuwe auto's) is het behoud van de kunststof delen. Wij kennen geen betere oplossing voor het tegengaan van verkleuren en verweren van rubbers en plastic delen aan je auto. Infinity wax heeft hier echt een topper in het programma. Mag in je verzameling poetsmiddelen niet ontbreken.
Kunststof bumpers weer als nieuw
Zodra je Rubber & Plastic wax aanbrengt zie je verkleurde plastic delen direct donkerder worden.
- Rubber en Plastic Wax breng je aan met een zacht
sponsje
- Je kunt het laten drogen of later nog licht uitpoetsen
- Dun opbrengen, maar wel alles afdekken
- Je ziet direct dat de verweerde laag onder de wax
verdwijnt
- Na het drogen of uitpoetsen ontstaat een mooie,
donkere toplaag die tot vijf weken blijft zitten.
Rubber & Plastic Wax van Infinitywax is te gebruiken op alle kleuren en soorten rubber en plastic aan de buitenkant.
Sommige auto's hebben een enorm brede parafaan zoals deze Volvo V70. Je hebt geen last van watervlekken of verkleuring na het aanbrengen van Rubber & Plastic Wax
Sterk verkleurde kunststof delen kun je vooraf scrubben met pindakaas om het vuil uit de poriën te krijgen. Daarna ontvetten met APC en alcohol. De Plastic & Rubber Wax en Polytrol hechten dan pas goed op het schone oppervlak.
Goed te zien waar de pindakaas en het sponsje langs geweest zijn, de bumper wordt weer als nieuw. Dan direct ontvetten met APC en daarna direct plastic & rubber wax erop om de zwarte bumper te beschermen.
Pindakaas doet wonderen op verweerde bumpers
Dof plastic krijgt de oorspronkelijke kleur weer terug door eerst te scrubben met pindakaas op een zacht sponsje. Plastic aan de buitenkant van de auto heeft een structuur. Die structuur gaat kapot als je met harde hand probeert de vervuiling weg te krijgen. Gemalen pinda's in pindakaas zullen nooit de structuur aantasten en je scrubt vuil diep uit de porieën van de structuur. Vlekken verdwijnen, grijs wordt zwart, ontvetten met APC en dan regelmatig plastic & rubber wax erop.
Pas op met Melamine sponsjes
Melamine sponsjes worden soms gebruikt om kunststof te reanimeren. Maak ze door en door nat en pas er mee op. In tegenstelling tot pindakaas heeft melamine wel een licht slijpende werking. Je kunt er al heel snel slijtplekken door krijgen. Vermijd het gebruik van melamine sponsjes. Gebruik ze alleen op glad plastic en nooit op kunststof met structuur, die slijtplekken blijf je altijd zien.
Samenvatting, in het kort
Trim Restorer maakt kunststof diep zwart
Trim Restorer maakt licht verkleurd kunststof en licht verweerd kunststof of rubber weer diep zwart. Je brengt een trim restorer makkelijk aan met een zacht sponsje. Nadeel is dat het er weer snel afregent of door wassen verdwijnt. Na een regenbui kun je vaak vette strepen op de lak zien, de trim restorer is daar gaan uitlopen. Het blijft altijd licht vettig en kan niet in hard kunststof trekken. Daarom moet je het in meerdere dunne laagjes aanbrengen en ieder laagje kort drogen met een föhn. Dan krijg je na een regenbui niet zo snel vette strepen op de lak.
De mooiste trim restorer is Plast Star van Koch Chemie. Makkelijk te verwerken, blijft redelijk lang zitten en het loopt bij regen en bij het autowassen niet snel uit. Q2M Preserve van Gyeon is ook een hele mooie trim restorer. Ook de trim restorer van Poorboys World en Perl van CarPro zijn erg mooi maar lopen wel snel uit. Maar het beste en meest probleemloze resultaat krijg je met de Plastic & Rubber Wax van Infinty wax. Die is makkelijk aan te brengen, blijft lang zitten en biedt heel lang bescherming, tot wel vijf weken.
Coating maakt kunststof als nieuw
Een coating herstelt sierlijsten, rubbers en plastic delen permanent en zorgt voor een uitstekende bescherming. Je herstelt de oorspronkelijke kleur en het biedt permanente bescherming tegen verkleuring. Q2 Trim van Gyeon is een goede coating en een mengsel van SiO2 en een bindmiddel, speciaal gemaakt voor kunststof. Het is de ultieme bescherming tegen UV-straling en oxidatie. Ook een hele mooie coating die de verkleurde kunststof delen langdurig weer opnieuw zwart maakt is CQuartz DLux van Carpro.
Een coating vergt wel meer aandacht dan de hierboven genoemde middelen. Als je een coating aanbrengt op een ondergrond die niet 100 procent vetvrij of schoon is krijg je lelijke vlekken. Daar kun je niet meer bij omdat de coating keihard wordt en niet meer te verwijderen is. Op lak kun je een mislukte coating eraf polijsten maar dat lukt niet op plastic met een structuur. Een coating is ook 100 procent chemisch en bij het aanbrengen moet je altijd handschoenen dragen. Maar met geduld en een gedegen voorbereiding is een coating het mooist om alle verweerde rubbers en kunststof delen op je auto weer blijvend zwart te krijgen.