AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
AUTO'S VOOR EN
NA HET
POLIJSTEN
Een BMW vol waskrassen, lakdefecten en vervuild aan alle kanten. Maar dat gaat veranderen. Een hele oude Peugeot 205 is de volgende die we aanpakken. Nooit wordt de kleine oude Peugeot van Ester gewassen. Hij staat langzaam te vergaan en toch roest ie nog nergens. De lak is dof, verkleurd en de bovenste laag 'verpoedert'. Hoogste tijd voor actie. Compound, polijstpads, DAP EVO, Rupes Bigfoot en wij winnen het toch zoals je op de foto's kunt zien.
Waskrassen, héél veelDe BMW zit onder de waskrassen. Enorm veel waskrassen en ook enorm veel kleinere lakdefecten. Gaan we weg polijsten, met de DAP EVO en Monello Veloce. | Dat is aardig geluktDe BMW was grijs door de vele krassen. Nu we klaar zijn met steeds zes doorgangen polijsten zien we de originele kleur weer. Ook de glans is helemaal terug. | BMW 5 serie voor het polijstenSwirls, hologrammen en vervuiling. Alles bij elkaar een standaard polijstklus. Niets bijzonders maar een grote auto dus veel werk. |
---|---|---|
Het wonder staat buitenHier staat dat wonder! Na het polijsten zijn de krasjes foetsie en de diepste krassen minder diep. Op een mooie zomerse dag met bewolking krijg je dan prachtige reflecties in de als vanouds glanzende lak. | Motorkap bij de startHeel veel waskrassen en diepere krassen. Ze zitten over de hele auto. Eerst goed wassen, dan ontvetten. Met de compounding pad en Veloce compound aan de slag. Reken op zes doorgangen en er gebeurt een wonder. Met rust en aandacht polijsten we de motorkap en de rest van de BMW. | Spiegeltje motorkapWe zijn een paar uurtjes verder en lekker onderweg met onze polijsbeurt. De Dual Action Polisher zoemt tevreden met ruim 90 decibel op stand 5. De krassen verdwijnen langzaam maar zeker. De eigenaar werkt stevig mee en bekijkt het eindresultaat naast de motorkap. |
Chroom meepolijstenHet chroom bij modern auto's is gelamineerd plastic. Dat polijsten we op een lager toerental gewoon mee. Er zitten ook veel krasjes in want het kunststof is zachter dan lak en gevoeliger voor krassen. | Snelle auto, snelle waxGewoon de Poorboys Black Hole op de net gepolijste lak aangebracht ter bescherming. En voor een diepere donkere kleur. Daarop weer de Liquid Blue om de standtijd te verlengen en nog een beetje extra glans toe te voegen. | Uitdagingen op de kapDe motorkap bevat de nodige uitdagingen. De diepste krassen zullen niet allemaal weggepolijst kunnen worden. Misschien dat uitschuren dan nog helpt. Maar daar begin je als particulier niet graag aan en zeker niet op de liggende delen waar het volle licht op staat. |
Zwarte raamlijsten polijstenVoor de zwarte raamstijlen tussen de deuren geldt hetzelfde als voor de chromen gelamineerde delen. Het zwarte kunststof polijsten we op een lager toerental ook weer krasvrij. | Autodak bij aankomstZoveel krasjes en oneffenheden dat de BMW lak aanvoelt als fijn schuurpapier. Dat wordt spiegelglad na het polijsten en pakt geen vuil meer aan. De wax hoeft geen krasjes op te vullen en kan perfect hechten aan het oppervlak. | Dak en garagedakMooi stilleven dat garagedak. Het weerspiegelt geweldig in de net gepolijste lak van de 5 serie. Nalopen met de S40 voor eventuele polijstbanen. |
Enorm opgeknaptDonkere lak absorbeert bijna al het licht maar het oppervlak werkt als een spiegel. Dat komt omdat donkere lak niet al het licht absorbeert en niet al het licht reflecteert. Dan krijg je een donkere spiegel. | De zijkant van de garageOok op de staande delen een hele mooie weerspiegeling in de autolak. Details van de voorwerpen in de garage zijn goed te zien omdat de krasjes ontbreken. | Dat kan alleen zwartWe zien de donkere BMW lak tegelijk als zwart (80% van het licht wordt geabsorbeerd) en als spiegelend (20% kaatst terug zoals in een spiegel). |
Dat is metallic lakEen grondlaag primer zorgt dat het metaal wordt beschermd en de kleurlak goed kan hechten. De carrosserie komt bij de spuitrobot en die spuit er tussen de 90 en 150 micron lak op, te beginnen met de kleurlaag. De kleurlaag bepaalt de kleur van de auto. Daaroverheen wordt een laag metallic deeltjes gespoten. | Over de kleurlaagOp de kleurlaag zit een toplaag blanke lak (clearcoat). De clearcoat zorgt voor het spiegelende effect. Als de blanke lak op een donkere auto ergens loslaat zie je dat de kleurlaag eronder niet glanst maar enigszins mat is. De kleurlaag hoeft niet te glanzen, hij geeft de auto alleen zijn kleur. | Blanke toplaag glanstHeb je ook zwarte lak op je auto? Het licht komt niet allemaal bij het zwart, het wordt deels door de blanke toplaag (clearcoat) gereflecteerd. Dat zie je ook bij een sloot met water. Licht dat het water in gaat komt (bij diep of vies water) niet terug, maar het oppervlak spiegelt wel. |
Dat kun je zelf ook! Je auto polijsten tot hoogglans is een dag werk. Je kunt ook tot het gaatje gaan en in meerdere stappen polijsten. Maar het resultaat dat je hier op de foto's ziet hebben we bereikt met one step polijsten, één soort polijstpad en één soort compound.
Net gepolijst 20 jaar oudZo ziet een twintig jaar oude auto eruit als hij ingrijpend gecorrigeerd is. De verkrijte lak is gepolijst. Het kunststof gescrubd, gereinigd en ontvet. Banden, wielen en ruiten gedaan en de 205 kan er weer jaren tegen. | Mosgroei bij typeaanduidingDe kleeflaag van de letters wordt oud. Er ontstaat ruimte en daar kruipt vuil tussen. Nooit je auto wassen en dan krijg je vanzelf mosgroei. Af en toe door de wasstraat helpt ook niet, de borstels komen er niet tussen. | Mosgroei wordt roestRond de afdichtrubbers van het zonnedak groeit overal mos. Je auto niet wassen, niet in de wax zetten en langs de weg laten vergaan. Mos groeit dan onder het rubber en daar gaat het vanzelf roesten. |
---|---|---|
Polijsten doet wonderenDe verwaarloosde 205 heeft donkerblauwe unilak. Die is niet afgesloten met een blanke toplaag, zo ging dat vroeger. Dus we verwijderen bij het polijsten een flink deel van de kleurlaag. Dan gebeurt er een klein wonder. Hier kan geen blanke lak loslaten en dat is mooi. | Met een half emmertje zandAf en toe door de krasstraat en nooit in de wax zetten. Je laat de kinderen de auto wassen. Wassen ze de kleine Peugeot met een emmer water zonder voorspoelen. Dan krijg je heel veel serieuze krassen zoals hier op de achterdeur. | Krassen groot en kleinKrassen groot en klein, polijst je voorgoed weg en dat is fijn. De DAP EVO, de DAP 900 Plus en de Rupes Bigfoot gebruiken we om op te schieten. Daar komt een heel mooie Peugeot 205 onder vandaan. Hij is maar klein dus het polijsten is snel gedaan. |
Rubber randen schuifdakDe kleine Peugeot heeft nog zo'n mooi ouderwets zonnedak. Dat had je in die tijd (1998). Tegenwoordig zie je enorm grote schuifdaken met afdichtrubbers. Die rubber randen moet je tegen uitdrogen beschermen met een dressing, restorer of protectant. | Verweerde kunststofBumper, rubbers en sierlijsten zijn verkeurd. De chromen inleg in de bumpers is altijd gelamineerd plastic. Die polijsten we met de hand. Met een harde handpad gaat dat het makkelijkst. We knippen een dunne strook van de Monello Orange light cutting pad. Net iets breder dan de inlegstrook. | Pindakaas scrubtDe bumper plakken we rondom de chromen inlegstrook af met 3434 High Performance Tape van 3M. Die hecht goed op rubber en kunststof delen. Met pindakaas op een zacht sponsje scrubben we daarna de kunststof bumper. De pinda-olie verwijderen we met All Purpose Cleaner van Poorboys. |
Plastic & Rubber WaxScrubben heeft vervuiling diep uit de kunststof structuur getrokken. Na de APC nog een microvezeldoek met Prep erover. Dan de Plastic & Rubber wax van Infinity wax. Blijft langer zitten dan een trim restorer. De bumpers zijn weer als nieuw. Regelmatig in de Plastic & Rubber wax zetten, dan blijven ze nieuw. Gebruik je trim restorer, droog het dan met een föhn. Dan regent het er niet zo snel af en blijft het langer zitten. | Zo verweerd was hetDe uv-straling, pekel en straatvuil laten de bumpers steeds verder achteruit gaan. Zonder onderhoud komen ze er dan zo uit te zien. Verweerde kunststof bumpers eerst scrubben, reinigen is niet genoeg. Wassen, met Prep ontvetten en met pindakaas scrubben. Krijgen ze weer hun oorspronkelijke kleur en maak je nooit de structuur kapot. Dat doet een melanine sponsje bijvoorbeeld wel. | Mos groeit overalTussen de raamrubbers en het glas vormt zich een vuile laag. Dat zie je vaak bij auto's die door de wasstraat gaan. De borstels komen niet in de randen en er ontstaat een groene rand. Die krijg je nog eenvoudig weg met een microvezel washandschoen. Later groeit daar mos en begint de echte aantasting van het rubber. Hier scrubben we het rubber ook en trim restorer moet het rubber weer soepel maken. |
Polijsten met VeloceJe hoeft bij een unilak niet direct de allerzwaarste compound te gebruiken. Monello Veloce is een sterk corrigerende compound met enorm hoge eindglans. Dat is voor de kleine Peug genoeg. We corrigeren direct in de kleurlaag dus we hebben al tien pads klaar liggen. De open celstructuur loopt snel dicht met kleurlak maar daardoor behalen we een enorme en snelle correctie. | Ester kan het niet gelovenZo heeft Ester haar 205 nog nooit gezien. De lak is spiegelglad gepolijst en het eindresultaat boven verwachting. De lakoxidatie is bijna volledig weggepolijst. De bovenste vuile laag is ook weggepolijst en de krassen zijn voor 90 procent verdwenen. Dan wordt donkerblauwe lak ook weer echt donkerblauw. Regelmatig in de wax zetten is voortaan weer genoeg. Dan blijft de 205 nog jarenlang zo mooi glanzen. | Zoveel krassen waren hetEnorm veel krassen en dat over de hele auto. Rustig begonnen met de DAP 900Plus (nu de DAP EVO Plus) en de paarse compounding pad met daarop Raffini Veloce van Monello. Franse auto's hebben vaak zachte lak en dat was bij dit oude beestje ook zo. Op unilak zijn we wat voorzichtiger. Maar de kleine Peug moest toch wel zes doorgangen hebben, de krassen en lakoxidatie zaten diep. |
Vrij makkelijk werkenOudere auto's hebben niet zoveel hoeken en rondingen zoal veel moderne auto's tegenwoordig hebben. Dat werkt makkelijk. Het is makkelijk om op de rondingen van het voorspatbord voortdurend contact met de lak te houden. Dat is nodig om een gelijkmatig polijstresultaat te bereiken. | Kleur verdiepenWat opvalt is de enorme glans en de diepe donkerblauwe unilak. Na het polijsten hebben we de kleur nog verder verdiept door er eerst een donkere glaze op te zetten als eerste waxlaag. Black Hole van Poorboys World. Liquid Blue is de tweede waxlaag en dan heb je een superglans voor weinig geld. | Lakoxidatie en verweerdAfgesleten lak op de ruitenwisser. Het is metaal, vaak dun gelakt. Zet het regelmatig in de wax, net zoals de lak van de auto. Dan blijft het mooi. Geen onderhoud? Dan raak je de lak kwijt. Dat is hier ook het geval. De putjes op de hoek van de motorkap is lakoxidatie. Lak beschadigt heel diep door het nooit in de wax zetten. |
Da's pas verkleurdSpiegels zijn helemaal wit uitgeslagen. Mooi gezicht en ze zijn toch nog te redden. Ander materiaal maar zelfde aanpak als de bumpers. Wassen met autoshampoo, ontvetten met All Purpose Cleaner van Poorboys World. Ontvetten met Prep van Gyeon. Scrubben met pindakaas op een zachte handpad. | Pindakaas maakt het nieuwLijkt wel een nieuwe spiegel te worden. Het scrubben met de pindakaas heeft resultaat. We verwijderen met APC op een microvezeldoek de pindaolie en dan ziet de spiegel er weer als nieuw uit. Na een laatste rondje ontvetten met Prep kan de Plastic & Rubber wax erop van Infinity wax. | Zacht kwastje met DreftAPC krijgt alles schoon maar is ook licht alkalisch. Daarom maken we deze randen voorzichtig schoon met een zachte schilderskwast en een sterke oplossing van water en vloeibaar Dreft. Gaat prima en je bent niet met scherpe middelen bezig. De rubbers iets optillen en kijken of er geen roest zit. |
Nieuwe levensvormenMos, alggroei, modder en altijd vochtig. Dat is niet goed voor de randen en de naden. Met een zacht kwastje en langdurig sprayen met een sterke oplossing van water en vloeibaar Dreft afwas spoellen en vegen we het aangekoekte vuil helemaal weg. Met wat geduld heb je geen hogedrukreiniger nodig. | Terug naar nieuwstaatHet werk is gedaan maar hoe blijft de 205 zo mooi? Alleen maar regelmatig in de wax zetten. Dat mag best vaak want de lak moest van ver komen. Om de zes weken een nieuw waxlaagje is geen overbodige luxe. Met de polijstmachine is dat acht minuten werk voor de hele auto. Met de hand ben je trouwens ook snel klaar. | Roest ligt op de loerDe kleine Peugeot roest na 22 jaar nog nergens. Maar roest ligt natuurlijk wel op de loer als je zo met je auto omgaat. Vuil kan niet meer weglopen en het wordt een opeenhoping van smerigheid in flensranden en naden. Als die door ouderdom iets open staan gaat het daar gegarandeerd wel roesten. |
Bewerkelijke grilleMoeilijkste onderdeel om te polijsten is de grille. De polijstmachine past niet tussen de randen. Met een handpad die smal genoeg is om ertussen te komen polijsten we met de hand. Met een handstoomreiniger blazen we eerst het vuil uit de randjes. Dan Polymer Netshield in plaats van een wax. Een wax geeft hier lelijke witte randjes omdat je niet goed kunt uitpoetsen. | Nog wat mooierBlack Hole en Liquid Blue zijn erg mooi op donkerblauw. Wil je nog iets meer en net een tikje mooier de kleur verdiepen dan is er Dark Angel van Angelwax. Dan heb je een nog mooiere beading en sheeting en een tikkeltje meer glans. Langere bescherming en een ander prijskaartje natuurlijk. | Vervelende lakoxidatieOp de plek waar het regenwater en vervuiling van de wisser afloopt ontstaat de ergste lakoxidatie. Vuil en viezigheid hebben zich jarenlang vermaakt op de onbeschermde lak en een lakdefect veroorzaakt. Omdat het unilak is en we direct in de kleurlaag polijsten komt het grotendeels weer goed. Lakoxidatie krijg je nooit helemaal weg of je moet gaan wetsanden. |
Schoonmaken, voeden, klaarZier er smerig uit maar is zo schoon. Met wat autoshampoo wassen we de binnenslagen, waar vet zit bij de scharnieren wat vloeibaar Dreft afwas en in het ernstigste geval wat APC. De rubbers voeden en het kunststof binnen voeden met een conditioner en uv- protector. Dat is snel gedaan. | Een coating zou top zijnUnilak die zo stevig gecorrigeerd moet worden is gevoelig voor opnieuw verkrijten. Omdat er aardig wat kleurlak verwijdert is moet je voorkomen dat je auto over een jaar weer wit uitslaat. Dat doe je door hem regelmatig in de wax te zetten. Maar het allermooiste is een SiC coating aanbrengen. | Lekker polijstenHet komt weer helemaal goed met de oude 205. Prachtig om zo'n verwaarloosde auto te zien opknappen. Het motiveert iedereen hier om stevig door te werken. Zo'n kleine auto krijgen we in een ochtend met twee enthousiastelingen weer in nieuwstaat. Doe je het alleen dan lukt zo'n kleine auto in een dag. |
Youngtimer glanst weerHij rijdt als een dweil maar ziet eruit als een supergave youngtimer. Alles rammelt en kraakt aan de ouwe 205 maar hij blijft rijden en roest nog nergens. Niet gek voor twintig jaar oud. | Lakoxidatie in volle glorieDetailfoto van lakoxidatie. En dat over de hele auto! Als een auto tientallen jaren buiten staat en nooit in de wax wordt gezet krijg je dit resultaat. Oude unilak had vroeger geen blanke clearcoat en dan gaat het hard achteruit. | Smerigheid onder de kapDat kun je verwachten bij een twintig jaar oude auto. Geen probleem als je APC hebt. Dan nog een kwastje, een lading sponsjes en wat goedkope microvezeldoeken. En een ochtendje rugpijn van het bukken. |
Extreem verkrijte lak, enorme lakoxidatie, een 20 jaar oude Peugeot en twee enthousiaste poetsers. Eén met kennis van polijsten en de ander nog zonder kennis van polijsten. Het resultaat na een halve dag werken is een blauwe 205 die er weer als nieuw bij staat.