ZELF JE AUTO POLIJSTEN, WAT
HEB JE NODIG
Zelf je auto polijsten
Nog geen ervaring met machinaal polijsten? Hier staat alles beschreven wat je nodig hebt. In 3-stappen gelijk de beste polijstmiddelen, polijstpads, compound en een nieuwe DA-polijstmachine. Zelf professioneel je auto polijsten kan voor 300 euro.
DA POLIJSTMACHINE
DAP EVO COMPOUNDING PADS M3800
145 MM DIAMETER
Delen op social media
Gratis download zelf je auto polijsten wat heb je nodig
Zelf je auto polijsten wat heb je nodig.
Een dual action polijstmachine wordt aangedreven buiten het middelpunt. Steunplaat en polijstpad zijn op een tweede as gemonteerd en maken een dubbele beweging. Ze draaien rond en slaan 8 mm uit.
Polijst-machine
dual action.
​Links de 8 mm excentrische DAP EVO polijstmachine met extra 3'5 backing-plate. Rechts de 15 mm DAP EVO Plus.
Je hebt nodig om je auto te polijsten:
1. Een Dual Action Polijstmachine
2. Vier polijstpads met een behoorlijke 'cutting factor'
3. Een flacon polijstmiddel
​
Stap 1. Koop een excentrische polijstmachine
Koop de polijstmachine die het mooiste resultaat geeft, een Dual Action Polisher.
- De machine maakt een excentrische beweging tijdens
het polijsten en poetsen
- Een dubbele beweging (vandaar dual action), hij draait
rond en maakt een extra uitslag
- Dat zorgt voor een superstrak strak resultaat en de
machine volgt moeiteloos je bewegingen
- De as is buiten de centrale as gemonteerd d.m.v. een
contragewicht en balansgewicht en loopt vrij in het
tandwielhuis (willekeurig excentrisch).
- Zit er in het tandwielhuis een tandwielstelsel, dan
maakt de machine altijd exact dezelfde uitslag
(geforceerd excentrisch), dat heb je niet nodig.
- Hij weegt ongeveer 2,5 kilo, makkelijk te hanteren voor
de meeste mensen
1.1. De beste DA-polijstmachine kost 200 euro
Koop direct een 1000 Watt machine (geen 500 Watt uitvoering) met het lange handvat. Dan heb je meer kracht, de machine is meer in balans en dat werkt veel makkelijker en sneller. Vergeet de Rotary, die is lastig te hanteren. Omdat hij alleen om zijn as rond draait wil hij alle kanten op en je loopt daardoor meer risico op swirls en buffermarks in de lak, maar ook op lakverbranding en op hologrammen.
Probeer je nieuwe dual action polijstmachine de eerste keer uit op een oude auto, dan weet je hoe de machine zich gedraagt. Ga daarna pas met je eigen auto aan de slag, je hebt dan al wat ervaring. Of begin gelijk veilig en volg bij ons een workshop met je eigen auto zodat je precies weet hoe je het moet aanpakken.
Een goede dual action polijstmachine is willekeurig excentrisch, gaat 10 jaar mee en kost rond de 200 euro.
Dual action machines werken op dezelfde manier, en ze zijn er met 8, 15 of 21 mm excentrische uitslag. Mchines met een uitslag boven een centimeter worden large throw polijstmachines genoemd. Voor een personenauto is 8 mm ideaal. Met een grotere uitslag verwijder je sneller krassen maar de machine trilt wat harder wat zeker niet comfortabel werkt. Bovendien hebben auto's veel smalle delen en rondingen waar een 8 mm nog perfect in valt met zijn kleinere uitslag. De 1,5 cm stuitert er sneller af. Met grote uitslag verslijt je ook eerder de polijstpads. Wil je een grote bestelwagen, bus of camper polijsten dan is een 1,5 sm large throw wellicht handig.
​
Polijstmachines die geforceerd excentrisch werken hebben een tandwielstelsel in de tandwielkast waardoor de excentrische uitslag altijd gelijk is. Ze zitten qua werking tussen een dual action en rotary in. NIET kopen want een geforceerd excentrische polijstmachine heb je niet nodig en hij trilt veel meer dan machines die willekeurig roteren.
​
Onze nummer 1 polijstmachine
DAP EVO, 8 mm of DAP EVO Plus met 1,5 cm.
​
1.2. Je polijstmachine eerst laten inlopen
Koop je een nieuwe polijstmachine? Ga er niet direct mee polijsten. Wisselende belasting op de machine kan ertoe leiden dat de koolborstels ongelijkmatig inslijten. Daardoor kan je polijstmachine later tijdens het polijsten onregelmatig gaan lopen of helemaal uitvallen. Hij is niet defect maar het toerental schiet door ongelijkmatig ingesleten koolborstels plotseling omhoog of wordt lager. Of hij stopt er helemaal mee. Vervang de koolborstels, leg de polijstmachine op zijn kop en laat hem dan tien
minuten onbelast draaien op het laagste toerental (stand één). Nu is je polijstmachine pas klaar voor gebruik.
Krassen definitief weg gepolijst op de Opel Corsa in acht uur. One-step-polijsten met de DAP EVO. Onze favoriete machine en dat zegt wat want we hebben er zes! Wat ons betreft de beste en stabielste excentrische polijstmachine die je voor 200 euro kunt kopen.
Vooral op zwarte unilak is het resultaat van polijsten spectaculair. Unilak is wat zachter dan metallic lak en gevoeliger voor krasjes maar er zit geen metallic vlokje meer tussen en dan krijg je keiharde reflecties en de diepste glans.
Autokrassen weg polijsten met vier pads.
De beste
compounding en polishing polijstpads.
Stap 2. Koop vier polijstpads
Om lak te polijsten heb je polijstpads nodig. Dat zijn schuimplastic schijven met een open celstructuur die je door middel van klittenband (velcro) op de machine bevestigd. Er zijn harde polijstpads, middelharde en zachte polijstpads.
1. Met de harde polijstpads polijst je de diepere krassen
met een compound (middel met grove polijstkorrel)
uit de lak van je auto.
2. Middelharde polijstpads gebruik je om de krasjes die
overblijven na de eerste polijstronde nog een keer na te
polijsten en zo te verwijderen, dat doe je met een
medium polijstpasta. Omdat de eerste stap al heel veel
krassen verwijdert wordt deze tweede stap ook vaak
overgeslagen.
3. Zachte polijstpads gebruik je om maximale glans op de
lak te polijsten en de lichtste krasjes die overblijven na
de tweede polijstronde te verwijderen, dat doe je met
een finishing polijstpasta.
4. De allerzachtste pads zonder cutting factor gebruik je
om razendsnel een beschermende waxlaag op de lak van
je auto aan te brengen.
​
2.1. Polijstpads in plaats van kleien
Je kunt het kleien van een auto vaak overslaan. Kleien reinigt de lak van hardnekkige vervuiling maar met een stuk klei vuil en een clay lube vuil van de lak lostrekken veroorzaakt marring (microkrasjes). Als de lak glad genoeg aanvoelt volg je de methode waarbij je de polijstpad de lak laat reinigen. De eerste polijstpads die je gebruikt raken snel verzadigd door vuil. Die vervang je al snel en dan kun je daarna gewoon doorwerken met de derde en vierde nieuwe schone polijstpads. Voel je erg hardnekkige vervuiling op de lak zitten? Dan gebruik je voor je gaat polijsten een fallout remover. Zo verwijder je op een chemische en veilige manier hardnekkige vervuiling van de autolak.
Later kun je meer polijstpads aanschaffen als je ervaring krijgt met machinaal poetsen, maar om te starten zijn vier stevige pads genoeg om een auto volledig te polijsten. Wij hebben hier zelf de beste ervaringen met de paarse compounding polijstpads van Scholl Concepts. De vuil geworden pads kun je reinigen met een zacht sopje en met de hand wassen (biotex) of reinig ze in de wasmachine. Met een vloeibaar wasmiddel en met wat vlekverwijderaar erbij zoals Vanish.
​
Onze nummer 1 polijstpads
Paarse Compounding polijstpad en Orange Polishing polijstpad van Scholl Concepts GmbH
​
Je hebt maar twee soorten polijstpads nodig als je een auto goed wilt polijsten. Kies je voor one-step-polishing dan gebruik je een vrij harde compounding pad om de diepe krassen te verwijderen. Op donkere lakken kun je soms nog wat lichte polijstbanen blijven zien. Die polijst je weg met een middelharde polijstpad en finishing polijstpasta.
2.2. Begin met de beste polijstpads
Scholl heeft een erg goede kwaliteit polijstpads om je auto mee te polijsten. Een hoge dichtheid, open celstructuur en een velcro die nauwelijks loslaat bij langdurig gebruik. Superkwaliteit zoals we ontdekt hebben bij het polijsten van heel veel auto's. Voor de echte large throw polijstmachines zoals de Rupes Bigfoot kies je de eigen Rupes polijstpads zoals de Coarse of je gebruikt de Maroon of de Low-Pro Green extreme polijstpads van Buff & Shine. Die pads hebben een harde rubber rand die sterk is en daarmee goed tegen de kracht en hitte kan die large throw polijstmachines ontwikkelen. Nadeel is dat ze minder goed meegeven op rondingen en hoeken.
​
2.3. De 145 mm polijstpad, beste maat
Let op de juiste maat als je polijstpads gaat bestellen, de goede maat is de 145 mm (5,5 inch). Grotere 165 mm pads (6,5 inch) geven niet makkelijk mee op de vele hoeken en rondingen van een personenauto en ze hebben ook een grotere steunplaat nodig. Die grote steunplaat zit meestal op large throw polijstmachines met een echt grote uitslag zoals de 21 mm machines. Op de meeste dual action polijstmachines zit standaard een backing plate voor de 5,5 inch polijstpads. Er zijn ook kleine polijstmachines voor de kleinste hoeken aan je auto met een steunplaat van 34 mm of 54 mm. Ook daarvoor bestaan er in het kleinere formaat
polijstpads van verschillende hardheden. De meeste 5,5 inch polijstpads hebben een centreergat in het midden. Een dual action machine bouwt zijn hitte op in het hart, vandaar het centreergat voor extra koeling.
​
2.4. Open celstructuur verwerkt vuil en lak
Een goede pad kost rond de 14 euro per stuk en is daarmee het duurste onderdeel van het polijsten. De pad moet al het werk doen en ze slijten doordat ze een laagje van de lak slijpen. Een pad wordt door de machine zomaar met 5000 omw/min over de lak getrokken en daardoor slijt hij. Een polijstpad verzamelt vuil, lak en polijstpasta. Daardoor gaat de open celstructuur dicht zitten. De polijstpads kun je wel een aantal keren wassen en hergebruiken. Maar op zeker moment moet je ze weggooien omdat ze versleten zijn.
​
2.5. Een polijstpad voor iedere stap
Je kunt een auto in één, twee, drie of vier stappen polijsten. Je begint op de lak met een sterk slijpende polijstpasta en een harde pad om de zware krassen te verwijderen. Omdat je met een sterke slijpkorrel werkt kan de lak daardoor wat dof worden. De slijpkorrel is zo grof en de polijstpad zo stevig dat je 'marring' veroorzaakt. Dat zijn microkrasjes in de lak, in dit geval veroorzaakt door de grote slijpkorrel.
Vervolgens wordt de auto nog een keer gepolijst met een medium polijstmiddel en een zachtere pad. Er komt nu meer glans op de lak omdat je een fijnere slijpkorrel gebruikt en een wat zachtere medium polijstpad. Omdat er vaak maar weinig verschil te zien is tussen de eerste en de tweede stap wordt de tweede stap ook vaak overgeslagen.
​
Tenslotte wordt de auto nog een derde keer gepolijst met een finishing polijstpasta met een superfijne slijpkorrel en met een zachte polishing/finishing polijstpad. Dan krijg je maximale glans op de lak en is de autolak klaar voor het opbrengen van de autowax als beschermlaag.
Een vierde stap is ook nog mogelijk met een nog fijnere polijstpasta (een primer) en de zachtste polijstpad. Dat is voor perfectionisten en wordt vaak gedaan om een nog gladdere lak te krijgen voor het aanbrengen van een keramische coating.
​
2.6. One step polijsten, met één soort pad
Als je kiest voor het gemak van een one-step compound met een stevige compounding pad geeft dat direct al een supermooi resultaat. De compound heeft een sterke slijpkorrel maar niet de allersterkste. Je verwijdert diepere krassen, maar niet de aller diepste. Daardoor wordt de lak niet dof van de 'marring'. De lak blijft glanzen en je haalt zelfs een mooie hoge eindglans. En dat alles met één soort polijstpasta of compound. Je hebt dan ook maar één soort polijstpad nodig, een stevige compounding polijstpad die echter niet keihard is.
​
2.7. Iedere polijstpad zijn eigen cutting factor
Er zijn harde, medium en zachte polijstpads. Iedere kleur heeft zijn eigen cutting factor. Er zijn ook veel soorten polijstpads te koop. Zoals een hex-logic, microvezel of lamellen pads. Daar zit een hele filosofie achter maar wij vinden het niks. Je krijgt ongelijkmatige verdeling van wax en polijstmiddel. De structuur gaat snel stuk, de kleine blokjes schuimplastic laten los. Laat die hex-logic lekker liggen en kies voor een stevige vlakke polijstpad. Microvezel pads geven ook geen beter resultaat dan vlakke pads. Ze spetteren al snel en ze moeten tussendoor met speciaal gereedschap gereinigd worden. Net als de hex-logic geven ze GEEN beter resultaat dan de vlakke open celstructuur pads. Dan zijn er ook nog de lamellen of kompressor polijstpads. De lamellen maken de pad zeer flexibel. Ook de hoeken zijn afgerond om de contouren van het oppervlak makkelijk te kunnen volgen. Nadeel vinden we dat je bij deze pads de correctiekracht van de polijstpad mist door de vele losse lamellen.
​
2.8. Finishing pads zonder cuttingfactor
Superzachte finishing pads gebruik je om de wax in te werken. Ze hebben geen cutting factor en gaan lang mee.
​Krassen definitief weggepolijst in zes uur door one-step-polijsten met alleen de compounding pads, de DAP EVO en de Black Hole en Liquid blue kleurverdiepende wax als laatste stap. Waar krassen weg zijn ontstaan diepe reflecties en werkt de lak als een spiegel.
Polijstmiddelen
compound en een finishing.
​
Stap 3. Koop een flacon polijstmiddel
De beste​ keuze om de lak definitief krasvrij te polijsten is een sterke compound. Dik genoeg om niet te spetteren tijdens het polijsten. Met een compound kun je lang doorwerken en het verwijdert diepere krassen effectief. Een finishing polijstpasta is de tweede stap. Het geeft een enorm diepe glans en verwijdert lichte krassen effectief. De compound in 500 ml verpakking is de beste keuze. Auto's kunnen enorm onder de krassen zitten en dan kun je een grote auto met één flacon volledig polijsten.
Met de dunnere finishing polijstpasta kun je de auto nog een keer napolijsten voor extra glans en het wegpolijsten van eventuele polijstbanen.
3.1. Napolijsten met finishing soms nodig
Polijstbanen blijven op zachte donkere lakken soms nog vaag zichtbaar na de stevige lak correctie met een compound zoals de Veloce van Monello. Op de pads breng je een redelijke hoeveelheid polijstpasta aan. Vermijd die kleine puntjes polijstpasta die je vaak op filmpjes ziet. Je hebt dan erg weinig slijpkorrel en je werkt op de lak bijna volledig met het foam van de polijstpad. Dat veroorzaakt enorm veel wrijving, de pad warmt snel op en je kunt de pad makkelijk verbranden. Er zijn vele soorten polijstpasta's en compounds voor alle stappen, maar die hoef je dus niet allemaal te kopen.
​
Ga je voor het eerst polijsten? Begin dan met de aanschaf van een sterk slijpende compound of polijstpasta omdat je toch veel krassen in de lak van je auto zult hebben.
Voor de eerste stap polijsten gebruik je Monello Raffini Veloce, een sterk corrigerende compound. De 500 ml kost 23 euro en dat is niet duur.
Onze nummer één compound
Monello Raffini Veloce Premium Compound
​
Donkere lakken kun je nog een keer napolijsten met Menzerna Super Finish Plus 3800, een superfijne finishing polijstpasta. Een 250 ml flacon kost 17 euro.
Onze nummer één Finishing polijstpasta
Menzerna Super Finish Plus 3800
Zelf je auto polijsten, wat heb je nodig.
1. De beste polijstmachine
DAP EVO 8 mm D/A
1000 Watt
Polishing Power
De beste polijstmachine voor 200 euro. Stabieler dan Liquid Elements, Shinemaster of Stipt. De DAP EVO is in alles beter, rustiger en effectiever. Topper! Met grote opbergtas.
4. Beste finishing
polijstpads
Orange Polishing polijstpad
Scholl Concepts
Semi stevige polijstpad, verwijdert als tweede stap de wervelsporen en polijstsporen van de sterke eerste lakcorrectie. Iets meer correctie dan gebruikelijke zachte derde stap.
7. De beste
large throw
polijstmachine
Rupes Bigfoot
125 mm excentrisch
LHR 15 Mark III
Wacht maar tot je hem in je handen hebt! Je snapt niet dat 125 mm met een 500 watt motor zo enorm stabiel, erg krachtig en uitgebalanceerd is. Als je enorme correctiekracht wilt, dit is hem.
2. De beste
polijstpads
Purple Compounding + Orange polishing pad Scholl Concepts
Flexibel genoeg voor rondingen en hoeken. Corrigeert sterk maar veilig Sterke aanhechting, aanpassing aan ondergrond en oneffenheden. Mooie open celstructuur, niet te grof.
5. Beste finishing
polijstpasta
Super Finish Plus polijstpolish 3800 Menzerna
Super Finish Plus is de allerfijnste finishing polish van Menzerna voor maximale glans. Heeft de hoogste glansgraad. Verwijdert hologrammen en lichte krassen in de tweede stap.
8. De beste
large throw
polijstpads
Coarse foam Rupes, Low Pro Green extreme, Maroon
Buff and Shine
Dikke rubberen tussenlaag en sterke open celstructuur. Loopt niet snel vol. Kan de power van een Rupes LHR15 aan. Sterkste correctie op harde lak. Bestand tegen extreme polijstkracht.
3. De beste
compound
Veloce Raffini
Premium Compound
Monello
​
Zo sterk corrigerend met zo'n hoge eindglans dat na-polijsten niet nodig
is. Totaal geen marring en dat doen anderen hem niet na. Beste in zijn klasse, ook voor one step polijsten.
6. De beste
SiO2 primer
Q2 Primer ultra light finishing polish
Gyeon
​
Zo glad is je lak nog nooit geweest! Primer is een ultra-light finishing polish en SiO2 primer ineen. Om lak optimaal voor te bereiden op het aanbrengen van keramische coating.
9. De beste
large throw
compound
Menzerna
1000 Heavy Cut Compound
Verwijdert alle diepe krassen uit de hardste lak. Echt indrukwekkende correctie, kan alle krassen aan. Helaas met een zeer sterke marring dus napolijsten is noodzakelijk.
Alles nog eens nalezen? De tekst van deze pagina 'Zelf je auto polijsten, wat heb je nodig' is hier direct te downloaden als gratis PDF.
Einde pagina: Zelf je auto polijsten, wat heb je nodig.
Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Handleiding zelf polijsten.