top of page
AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
AUSTIN HEALY 1964 VOOR EN NA HET POLIJSTEN
Een icoon, dat is de Austin Healy. Gerard heeft er een! Een bijzonder mooie Austin Healy MK III uit 1964. Gerard is een echte autoliefhebber en heeft vijf maanden onder zijn auto doorgebracht om hem daar weer als nieuw te krijgen. Nu is de lak aan de beurt. In de 50 jaar dat hij rondrijdt is de Austin wel overgespoten. De rode en zwarte unilak zit nu vol krassen. Daarom polijsten we dit juweel en met succes. De rode en zwarte unilak zijn zacht en zo krijgen we al heel snel resultaat. Rust en aandacht zorgt weer voor extreme hoogglans zoals je op de foto's ziet.
Vijftig jaar jongDe Austin is in de 50 jaar dat hij rondrijdt natuurlijk wel één of meerdere keren overgespoten. Zoals je mag verwachten bij dit soort auto's is dat heel netjes gedaan. De rode lak en zwarte lak zitten nu echter vol met krassen. De lak is vrij zacht en laat zich daardoor makkelijk corrigeren. we beginnen voorzichtig op de zachte lak. | Dat kan Monello beterRaffini Inizio Forza Compound was toen nog de naam van de huidige Monello Raffini Veloce Premium Compound. Een behoorlijk sterk corrigerende compound met een enorm hoge eindglans. Dat doet ie veel beter dan andere compounds waarvan de slijpkorrel een lichte 'marring' achterlaat waardoor een tweede of derde stap noodzakelijk is. | Twee kleuren compoundTwee kleuren en één soort compound. Dat blijkt op de Healy makkelijk te doen. Beide kleuren zijn zachte lak en dat maakt polijsten makkelijk. De Austin laat zich snel corrigeren. De paarse compounding pads van Scholl Concepts zijn op zachte lakken al genoeg. De uitdaging zit hem in het om de chroom elementen heen polijsten. Pads raken snel de sierlijsten of chromen delen en daardoor kan een pad snel stuk gaan. Chroom goed afplakken met masking tape. Handpad voor de laatste stukjes rondom. |
---|---|---|
Hitte van de motorDe motorkap heeft veel strepen in de lak. De verkleuringen zijn vrijwel zeker het gevolg van de hitte van de motor. Een stuk isolatiemateriaal onder de kap zal dit probleem in de toekomst wel verhelpen. Nu zijn dankzij intensief polijsten alle vlekken en strepen weer nagenoeg verdwenen. De lange motorkap, waaronder de 200 pk zescilinder huist, ziet er weer als nieuw uit na een uurtje of twee polijstwerk. | Zescilinder met 200 pkDe zescilinder produceerde 200 pk dankzij verbeterde elementen zoals andere SU carburateurs, een andere uitlaat, verbeterde nokkenas en klepveren. Om aan de strengere Amerikaanse normen te voldoen, werd de MkIII uitgerust met een tweede set uitlaat dempers. Iets minder luid, maar wat een waanzinnig mooi motorgeluid. We hoorden de Healy al van verre aankomen. Een klassieke auto die al sinds 1972 niet meer gemaakt wordt met zulke mooi vormen polijsten heeft echt een ander gevoel. | Mooie reflecties op rode lakDe Healy is niet heel groot maar de welvingen en de vele uitstekende randjes maken het toch geen gemakkelijk polijstklus. Er lopen een paar pads schade op, bijna niet te voorkomen op een klassieker. Dat het lakwerk van goede kwaliteit is blijkt als de uren verstrijken. Er komt steeds meer glans en diepte tevoorschijn. De rode lak vertoont diepe reflecties die je bij een rode auto niet vaak ziet. |
Na polijsten komt de waxWe blijven met rust en beleid polijsten met finishing polijstpasta tot de maximale glans bereikt is. Voor de rode unilak is Orange Crush van Dodo Juice de mooiste wax. Het komt rood uit de pot, haalt de kleur op en beschermt de lak tegen verkleuring en vervuiling in één handeling. We brengen het machinaal op met de zachtste Monello finishing pad. | Twee man en vier uurNa uren werk kan de Healy naar buiten. Door het bewolkte weer kan de lak zijn diepe reflecties niet laten zien. Maar nu is al goed te zien dat het resultaat buitengewoon strak oogt. Zoals een professionele autpoetser eens tegen mij zei 'ik zag vanuit mijn ooghoeken al dat die auto strak gepolijst is'. Dat verdient zo'n mooie Healy natuurlijk ook en Gerard zeker. Niets mooier dan twee enthousiaste autogekken die op een bewolkte zaterdagochtend in vier uur de Austin Healy in topconditie krijgen. | Diepe kleur en beschermingDiepere kleur en bescherming in één handeling. Na de Inizio is het tijd voor Finale voor meer glans. De mooiste basis voor een goede autowax. De lak moet glanzen en niet de wax, onthoud dat goed. Krasjes in de lak zorgen ervoor dat de wax zijn optimale glans niet kan laten zien. Alleen polijsten kan dat oplossen. Nu krassen doeltreffend zijn verwijderd geeft de kleurverdieper in de Orange Crush (van Dodo Juice) nog meer glans. |
Weg is het chroomDoor slijtage en verkeerd (door de chroomlaag heen) poetsen, komt uiteindelijk het niet glanzende Nikkel tevoorschijn. Chroom is maar een dun laagje chroom op een ondergrond. Verweerd plekken op chroom zijn eigenlijk microscopisch kleine krasjes. De Healy heeft nog echt chroom. Verweerd chroom moet je niet te hard te poetsen met een chroompoetsmiddel met superfijne, minuscule polijstkorrels. | Opnieuw verchromenTe verweerd om te polijsten. Galvanisch verchromen is een elektrochemisch proces. Positieve metaaldeeltjes trekken naar de negatieve deeltjes van het voorwerp. Net als bij elektrolytisch verzinken wordt gebruik gemaakt van elektriciteit om het voorwerp te bedekken met een laagje metaal. Chroom glanst niet van zichzelf, het onderliggende nikkel zorgt voor de hoogglans van chroom. De dikte van de chroomlaag op nikkel bepaalt de glansgraad. Een mooie glanzende chroomlaag is maar 0,5 micron dik. | Met de handpadMet de Easy Detailing Hand Orange Light Cutting handpad polijsten we om de chromen elementen van de Austin-Healey, een automerk uit Longbridge, Birmingham. Opgericht in 1952. Leonard Lord van de Austin Motor Company had interesse in het automerk Donald Healey, kocht het automerk en veranderde de naam in Austin-Healey. Het automerk stopte na twintig jaar in 1972. |
Polijstwonder op nieuwe lakDe Mustang van Theo is drie maanden geleden gespoten en op deze zondagochtend ontbreken er nog wat onderdelen aan deze klassieker. Hij moet nog verder opgebouwd worden en dat polijst makkelijk, zonder al die uitstekende delen. Wat valt er nog te verbeteren aan deze net gespoten carrosserie, vraag je jezelf af als je al die nieuwe lak ziet? Nou, heel wat! Dat blijkt na vier uur polijsten en poetsen. Blauwe wordt intenser en de glans veel en veel beter. Polijsten doet wonderen, ook voor nieuwe lak | Net als bij zijn geboorteDe originele lak is speciaal uit Amerika gehaald en na een valse start bij de spuiterij (met een verkeerde kleur blauw) ziet de klassieke Ford er nu weer net zo mooi uit als bij zijn geboorte in 1966. Op sommige plaatsen is Mezzo nog nodig maar over het geheel genomen is het polijsten geen zware klus meer. Wel is de Mustang wat groter dan gedacht, bijna net zo lang als de Passat. De velgen zijn als nieuw nu we het chroom voorzien van Polymer Netshield. De lak beschermen we met Collinite 845. | Over bumpers en opbouwenTheo leeft zich lekker uit op de ruiten met de glasspolish. In de schuur waar de Mustang stond is aan andere auto's gewerkt en dat goedje heeft zich aan de ruiten vastgezet. De bumpers zijn te verweerd om mooi te krijgen. Dat lukte me bij de Austin Healy nog wel, maar bij de Mustang doet een proefstukje meer kwaad dan goed. Dan maar licht polijsten met Professional Polish, dat maakt ze mooier. |
Bijna geen krassenWat een ongekende luxe! Op de net gespoten Mustang is geen krasje te zien want de Mustang woont in de garage, dus Finale op de Orange en gáán op die lange rechte stukken. Dat schiet lekker op. Met de Finale ga je voor maximale glans en dat lukt uitstekend. Met zoveel pigment in de lak weet je niet hoeveel glans je gaat krijgen, maar bij het naar buiten rijden blijkt de lak zijn grauwsluier van de spuiterij voorgoed kwijt te zijn. De Mustang verrast ons met een buitengewoon helder lichtblauw. | Uitwasemen en uithardenDrie maanden hebben we gewacht om het oplosmiddel van de lak te laten uitwasemen en de lak te laten uitharden. De spuiter polijst meestal nog met een Rotary om de spuitnevel te verwijderen, maar dat heft niets te maken met het naar hoogglans polijsten zoals je zelf kunt. De Mustang heeft geen dak om te polijsten dus die is in vier tot zes uur met een finishing polijstpasta wel te doen. De Collinite 845 is een vloeibare wax en met de zachtste pad zetten we de Mustang in 10 minuten in de wax. | Corporate blauwe motorenTot 1966 waren alle Ford motoren kleurspecifiek aan motortype en model. Daarna werden alle motoren in Ford Corporate Blue gespoten. Net als het Ford ‘blue oval’ logo en de dealerborden die in 1966 verschenen. De boodschap was simpel. Als het blauw is, dan is het powered by Ford. Ford spoot de kleppendeksels apart van de corporate blauwe motor. |
bottom of page